Svar på läsarfråga om mina närlinser!


För några veckor sen fick jag en fråga om vad jag tycker om mina närlinser. har inte hunnit svara på detta förrän nu, men den som väntar på något gott.. ja, tänkte berätta lite om dessa nu då. jag har två närlinser nu, som båda passar på mitt 35mm objektiv. använder nästan inte alls "+3" mer sen jag köpte "+4" eftersom jag ju slipper närmare motivet med det nya, och så är det inte lika klumpigt som "+3". det nya ser alltså ut som ett helt vanligt uv filter i tjockleken. närlinser annar då, så är det nog något jag rekommenderar till alla!

+ plus med närlinser (listan kan göras hur lång som helst)
• inte dyra alls, så om man inte har råd med macroobjektiv är närlinser en bra grej!
• de är inte stora och klumpiga som macroobjektivet, så ibland kan det vara skönt att lämna objektivet hemma och ta närlinsen istället.
• (fortsätter på förra punkten) de är alltså bra att ta med på resor eftersom de tar så lite plats.

- minus med närlinser
• det är en så kul värld där i macrovärlden, och tyvärr kan man inte upptäcka allt det med närlinsen lika bra som med macroobjektivet..

Kommentarer

KOMMENTERA INLÄGGET HÄR:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din E-postadress: (publiceras ej)


Din Bloggadress:


Din Kommentar: