Svar på läsarfråga, om panorama

Frågan lyder: Har man ett slags objektiv eller inställning för att ta en panoramabild med systemkameran?

Jag ska försöka förklara så gott jag kan
hur man fotar panoramabilder. det är inget skillt objektiv man fotar med, och ingen annorlunda inställning heller ! man kan fota panoramabilder med vilken kamera som helst, och vissa kameror har faktist också färdigt en "inställning" som är till för panoramabilder.

1. Lägg kameran på ett stativ för att få så raka bilder som möjligt!
2. Börja med att ställa in inställningarna, alltså slutartid och bländare.
3. Fokusera manuellt på landskapet du ska fota..
4. Då panoramabilderna ska fotas börjar ni att fota en bild där bilden ska börja/sluta, sen flyttar ni kameran till sidan så att ni tar en till bild ungefär där första bilden slutade så att bilderna "tonas in i varandra" sen gör man likadant om man vill ha med mer i bilden.
5. Sen öppnar man bilderna i photoshops eget panorama"program". klicka i menyn på File - Automate - Photomerge. tillsätt bilderna.
6. Inne i detta lilla "program" kan man välja bland olika "former" och jag brukar använda Auto! klicka OK
7. Nu sköter photoshop allting själv. det ända man själv behöver göra är att beskära bilden så den blir rak.

Nu blev dethär väldigt krångligt, men ifall ni inte fattar så är det bara att fråga så kan jag fast göra en video eller nåt!

Kommentarer
Postat av: Sanna

Sv: Tack så mycket!

2011-10-25 @ 09:41:38 / URL: http://sannakumlin.blogg.se/

KOMMENTERA INLÄGGET HÄR:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din E-postadress: (publiceras ej)


Din Bloggadress:


Din Kommentar: