Att lägga upp bilder på döda djur ?

Tänkte nu som då göra lite inlägg där jag skriver ner mina åsikter om saker och ting, för att ni också sedan ska få ge era åsikter om ämnet. har ganska lite att skriva om annars, så varför inte testa på något nytt? ämnen som jag kommer ta upp kan vara irritationsobjekt, viktiga och aktuella ämnen osv.. åsikter är liksom min grej, så det kommer bli riktigt intressant att läsa vad ni tycker, om ni håller med mig eller om ni är av helt annan åsikt. saken jag tänker ta upp idag är:
 
Att lägga upp bilder på döda djur. tänkte nu mest på folk som laddar upp bilder från när de varit och jagat älg, räv, änder, grävlingar, och förståss andra djur. jag undrar om de som gör detta alls tänker på hur andra omkring sig reagerar när en bild på ett dött djur är där mitt framför ögonen för någon. på facebook ser jag bilder nästan dagligen när "vänner", folk, lyckligt visar upp dagens fångst. rent ut sagt löjligt tycker jag. den hobbeyn kan man hålla för sig själv! att stolt lägga upp bilder på djur som man dödat, är mig för nästan som att man skulle lägga upp en bild där man har dödat en människa. undrar hur folk skulle reagera då? tänk. djur känner också. djur har också ett liv. djur har väl också samma rätt att få leva, precis som en människa. har man varit och avlivat sin katt, är det ganska accepterat att lägga upp någon sorts bild. den katten är älskad och med den har man fina minnen. den som lägger upp bilder från "dagens fångst" har knappast älskat djuret, och inte haft några värdefulla minnen heller. har jag rätt eller rätt? Nu är det er tur att säga ert. hur reagerar ni när ni ser bilder på döda djur på ex. facebook? varför tror ni att folk lägger upp bilder från dagens fångst? och, tycker ni att det är okej?

Kommentarer
Postat av: Caroline

Tycker de lika gärna får lägg upp bilder som de åstadkommer med sin hobby, lika som du lägger upp bilder för att visa upp vad du åstadkommer med din hobby. Ifall du verkligen menar att djur har också känslor, med tanke på att de jagar ofast för ett syfte (kött, skinn, päls osv) så borde du tänka på detta även i ditt dagliga liv, använd inte onödiga saker som djur dött/lidit/hållits i fångenskap för att du ska få det du vill ha. Detta kan då vara dina skor, dina handskar och din jacka. Att bara klaga på att de lägger upp bilder på deras fångst och komma med argument som att djur också har känslor så funkar inte egentligen. Visst kunde de tänka på att det kanske finns folk som inte vill se döda djur, men det är också deras rätt att få sätta upp bilder för att visa vad de åstadkommer.

Svar: Tack för din åsikt. Nu e ju fotografering och jakt ganska olika hobbier. Och det jag skrev i inlägget var att visa dessa dagens fångst bilder.. att jaga för att få kött klagade jag inte på :) dessutom finns det ju folk som inte använder kläder som är gjorda av djurskinn o päls.
Linda Sjölund-Åström

2013-11-14 @ 22:25:45
Postat av: Linn

Caroline har riktigt bra synpunkter där! Som den lilla jägare jag själv är, tycker jag att man visst bör få sätta upp resultatet från sina fritidsintressen. Man jagar ju inte "för att få döda" utan det finns nog alltid en orsak. Älgjägare ska enligt mig känna sig stolt när de får sin fångst, den kan bra ha räddat dig från en trafikolycka.. Kul med åsiktsinlägg, men va beredd på motargument! :)

Svar: Tack för din åsikt :) men e int e så att älgan blir mer rörluga å p.g.a. jakten. Iallafall har jag sitt massor me älgar under älgjakten men int annars?
Linda Sjölund-Åström

2013-11-15 @ 05:52:49
Postat av: Saragunmarie

Jag tycker int heller om att si bilder på döda djur på Facebook varje dag! :(

Svar: Ja usch! Föstar int va di tänker..
Linda Sjölund-Åström

2013-11-15 @ 13:15:47 / URL: http://saragunmarie.blogg.se/
Postat av: Anonym

Håller helt med Caroline! Ser själv flera fångst-bilder dagligen och har även sambon som är jägare. Visst, int tycker ja om då han skjuter en stackars hare, men han tränar ju också sin hund genom det. Dessutom är de flesta djur som folk lägger upp bilder på skadedjur, t.ex. sjubbar och rävar. De flesta bär på sjukdomar eller annars förstör.
Och ja, jakt är mångas hobby, precis som fotografering är din. Det är inte speciellt stor skillnad på dem. Du laddar upp bilder på vad du fångat och de på vad de fångat. Med andra ord hade du inte så bra argument om detta.

Svar: Tack för din åsikt. Vet dock inte hur du tänker då du säger att fotografering och jakt är lika. En kamera och ett gevär fungerar ju inte på samma sätt, jag dödar inte ett djur, medans din kar gör det.. onödigt att säga att det var ett dåligt argument, det var inte det jag villr ha kommentarer om, hur jag har skrivit, utan ämnet jag skrivit om!
Linda Sjölund-Åström

2013-11-17 @ 10:25:52
Postat av: Linn

Sant, de är mera rörliga just under jakttiden. Fast de springer nog över vägarna sen också. Du kan kolla i vinter längs riks8, syns bra alla älgspår som går kors och tvärs i snön längs dikeskanterna. Tänk dig då att älgstammen inte reduceras, skulle då vara betydligt fler i farten.

2013-11-18 @ 08:09:56
Postat av: AndreasW.

Flera mindre genomtänkta kommentarer här märker jag. Det Linda försöker få fram här är inte att vi bör undvika eller lägga ner reduceringen av antal djur i det vilda utan poängen av att publicera bilder/videos på det döda djuret på nätet.
Själv anser jag det är mycket smaklöst och olämpligt att publicera de djur de skjutit då det oroar majoriteten.

Svar: Tack för din kommentar!
Linda Sjölund-Åström

2015-08-04 @ 23:02:47

KOMMENTERA INLÄGGET HÄR:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din E-postadress: (publiceras ej)


Din Bloggadress:


Din Kommentar: