Tisdag och föreningsdag!

Imorse var det ganska tidig väckning för min del, ja, klockan åtta får man nog säga är tidigt. hade skoldag från 9-14:30 och den bestod idag av en föreningsdag med rubriken "Livsglädje- attityden avgör!" och det var vi andra årets socionomstuderande från Novia samt Vamk´s socionomstuderanden (ca 40 st totalt) som deltog i dagens program. föreningar såsom finlandssvenska teckenspråkiga r.f., vänskapskortsverksamhet, riskförbundet för social och mental hälsa, röda korset, njur- och leverförbundet, vasanejdens andningsförening, ADHD-förbundet, SOSTE, synskadeförbund och många fler! 

 


Vi gick runt till de olika stationerna var de olika föreningarna fanns och där berättade de då om sin verksamhet, demonstrerade, man fick själv pröva på olika saker på de olika stationerna (tex. använda sig av teckenspråk, använda rullstol..) och förstås fanns det ju även godis, pennor och andra prylar på nästan varje station som man fick plocka med sig i väskan. med mig hem kom också en hel hög med broschyrer från de olika föreningarna som kan vara bra att läsa igenom, både för privat bruk och senare i arbetslivet som socionom. tänk tex. vad spännande det skulle vara att kunna lite teckenspråk :) ....



LÄS!
Dendär gula lappen på bilden ovanför är lite intressant (tycker jag), det är ett organdonationskort där man skriver sitt namn och datum med underskrift att ha tex. i sin pengbörs eller i gott förvar någonstans. såhär står det på kortet: "Jag (namn) Jag donerar mina organ och vävnader för organtransplantation efter min död. Datum och underskrift, Jag talar om min vilja även för anhöriga." så nu återstår det då bara att se om jag ska skriva på detdär kortet eller inte? det ÄR ju faktist så att det bara i Finland väntar hundratals männiksor på organ, varje dag, och flera människor, finländare, dör redan i väntan på sitt organ- SÅ varför inte göra en (fler) god gärning och donera viktiga organ till någon för att rädda ett eller flera liv, för det är ju liksom inte så att man behöver sina organ sen när man dött.. vad tycker ni om detta? :)





Ett halarmärke (från vänskapskortsverksamhets-förbundet?) rikare och så vann jag ju ett fint hemmagjort armband i prisutdelningen i slutet av dagen också :) det har nog varit en helt bra skoldag!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jepp, det skulle jag göra. Min man och jag är överens om att ifall det blir aktuellt, ska vi tillåta att den andras organ doneras.

2014-11-11 @ 17:57:09 / URL: http://bloggen.fi/yvonne
Postat av: Maria

Dock ska man inte egentligen behöva ett sånt kort för att godkänna donering numera - såhär står det på stm.fi: "Tidigare måste man få tillstånd för organdonation från en anhörig om den avlidne inte hade ett donationskort. Nu antas det att en avliden som är en lämplig givare har gett sitt samtycke till organdonation om man inte känner till att den avlidne under sin livstid hade motsatt sig ingreppet. Innan donationen genomförs ska läkaren i mån av möjlighet reda ut den avlidnes donationsvilja. Om den avlidne till exempel inte har ett donationskort frågar man de anhöriga om den avlidnes inställning till organdonation. Om donationsviljan inte kan bekräftas inom disponibel tid kan donationen ändå genomföras."(http://www.stm.fi/sv/social_och_halsotjanster/halsotjanster/donationsvilja) - fast om man vet att ens anhöriga kanske skulle protestera mot att man tar den avlidnes organ så kan det ju vara bra att ha det på papper i sin plånbok :)

Jag har redan sagt åt ett par anhöriga att det är en självklarhet att vården ska få ta precis allt de behöver för att hjälpa andra människor :) Jag har dock också ett sånt där donationskort sedan tidigare, men har det inte i plånboken just nu och är inte säker på vart jag lagt det.. -.-

Svar: Ahaa okej, bra att veta :) dock är det ju lite konstigt o de då hade med sig dedär korten.. jag tycker ju förstås nog kanske att det är bra att ha kortet, sådär ifall om att! man vet ju aldrig liksom :)
Linda Sjölund-Åström

2014-11-11 @ 21:37:31 / URL: http://www.marvelicious.blogg.se
Postat av: Maria

Kan ju hända att korten numera mest är en del av kampanjen och till för att påminna folk om att ta ställning för organdonationer, och som sagt finns det ju på pappers då, ifall man t.ex. skulle ha anhöriga som kanske inte är så förtjusta i idén och kanske annars skulle försöka hävda att den avlidne minsann inte vill donera nånting.. Fast för mig är det obegripligt att någon överhuvudtaget skulle vara EMOT organdonering.. :P

2014-11-12 @ 21:14:53 / URL: http://www.marvelicious.blogg.se

KOMMENTERA INLÄGGET HÄR:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din E-postadress: (publiceras ej)


Din Bloggadress:


Din Kommentar: