TILLBAKABLICK FRÅN ÅRET SOM GÅTT

 
Året 2015 håller på att lida mot sitt slut. Det ska bli kul med ett nytt år med nya möjligheter & jag har redan flera saker att se framemot ♥ Det är nu dags för den årliga tillbakablicken här på bloggeN. Jag känner på mig att dethär kommer bli ett långt inlägg, som det ska bli roligt att titta tillbaka på igen nästa år samma tid. Det är alltid lika spännande att titta tillbaks i bloggarkivet och se vad man pysslat med under året. Det är ju det som är så bra med att blogga, att man kan titta tillbaka och minnas.
 

I Januari var jag en glad prick i hopp om att 2015 skulle vara ett bra år. Det var så pass mycket snö att man kunde åka på skoterutflykter. Det hoppas jag att det kommer vara 2016 också och att vi då har med oss grillkorv och varm oboy ♥ I slutet av månaden var jag på bloggträff till Amalia här i Vasa och det var jättetrevligt. Jag och robb skaffade nytt skrivbord som passar jättebra hemma hos oss. Ett nytt vardagsrumsbord blev det också och ovansidan på den täckte vi med laminat. 



I Februari fyllde Vincent 3 år och så hade jag och Sara en gravidfotografering. Vi hade också ordnat med babyshower till henne och hon blev jätteglad, hoppas jag :) Jag och robb var på semester till Ruka också. 

 
 
Mars bestod av norrskensfotografering. väntar som ett barn på julafton efter nästa ♥

 

Vincents årliga besök hos oss, som absolut borde vara oftare. Det blev vår och jag gjorde påskcupcakes.

 

I Maj månad fotograferade jag med pappa och robb fick sin ingenjörsexamen. Robb fick fast tjänst och den 30 maj fyllde jag 24 år och vi hade födelsedags- och examenskalas hemma hos oss. Nu väntade en sommar i Vasa för första gången.

 

I Juni var det dags för dop för Wilton och jag firade midsommar vid villan tillsammans med familjen. Balkongen här i Vasa hade jag gjort mysig och där satt vi vädligt ofta. Älskar min kryddhylla som jag och robb fixade. 

 

I Juli var Robb bortrest mycket och han skickade fina bilder från tromsö i Norge. När han väl var hemma passade vi på att äta på strampen eller faros bara för att vi kunde. Det ska vi göra i sommar också. Jag hade babyfotografering med Sara och Wilton. Den årliga monäsrodden var också i Juli och sommarkvällar med fiske.

 

I Augusti köpte jag mig en Daniel Wellington klocka och så var jag ensam största delen av månaden. Jag var på juthbackamarknaden med Jennifer, Johan, Sonja och Vincent och jag testade Cindys burgers för första gången. MUMS! Jag började med projekt "måla båthuset" och jag var ofta ute på båtturer med pappa i sommarnatten. I Slutet av augusti började det bli hösttecken och jag tappade min glassboll på marken. Det var också villaavslutning, klassfest och Scorpionskoncert i augusti ♥

 

September kan man sammanfatta såhär: Norge! har så många fina bilder därifrån! måste dit igen ♥
 
 
 
I Oktober trodde en bloggläsare att jag var gravid och jag fick mig ett gott skratt. tyvärr var jag bara lite tjock. Pappa hade fotat fina norrskensbilder, och jag träffade på en nyckelpiga i skogen under en skogspromenad. Jag åt mycket potatis- och purjosoppa och var ensam eftersom robb var på jobbresa. 
 

I November var det bloggala och jag gjorde mig fin från topp till tå. Det var en fin fest som jag hoppas får återupplevas. Jag fotade katterna och jag och robb började fundera på framtiden på ett lite mer seriöst sätt. Nu ska det bli spännande att se vad året 2016 har att erbjuda oss ♥ 

 

December då? Jag har haft fullt upp med bloggjulkalendern. Jag har kommit fram till att jag inte kommer ha en sådan igen, åtminstone inte i videoformat. Hemska saker vad mycket tid jag lagt åt till att sitta med den. tur att det är över. Nu gäller bara vanliga blogginlägg framöver. Förutom den förbenade kalendern har jag också haft skolarbeten, jag har gjort det jag gjort i kalendern och julen firades lugnt hemma i monäs och i nykarleby och i kovjoki.
Och idag när jag tittade tillbaka för att se vad jag riktigt gjort under året 2015 så upptäckte jag att jag i början av Januari hade gjort upp ett blogginlägg med mål som jag ville uppnå under året. (klicka på länken) Nu ska vi börja med att se om jag har lyckats med något av mina mål. 
 
" ♥ Ta hand om mig själv!
Det tycker jag fakstiskt att jag har varit rätt så bra på. Jag har unnat mig saker och sett till att jag mått bra, till skillnad från hur året före var. Såklart har jag tänkt mycket på mina nära och kära också och grubblat, men jag har satt stor fokus i att ta hand om mig själv och göra sådant som jag tycker om. Jag har stressat betydligt mindre än vad jag gjorde förra året även om det varit mycket skolarbeten som tagit mycket tid. Jag har sett till att ha saker att se framemot, för det är väldigt viktigt tycker jag. 
 
♥ Motionera mer!
Tja, nog kunde jag ju ha motionerat mer om man säger så. Men med ett besvärligt år som varit så har lett till att jag gått upp i vikt. Men motionerat har jag gjort, för jag har ju rört på mig åtminstone under hela sommaren när jag cyklade till jobbet och så har jag på sidan om det cyklat och promenerat på fritiden. Ett av mina mål till 2016 är att röra på mig ännu mer och att tänka på vad jag stoppar i mig. Och det ska jag nog klara!
 
♥ Fortsätta att vara kreativ!
Jag hade sett framemot att fota ännu mer än vanligt dethär året, men det har jag inte riktit gjort. Jag har fotat mycket, men inte tillräckligt. Det ska jag skärpa mig med nu faktiskt. Fotografering är ändå en så viktig del för mig, så all tid jag får över för det skulle vara guldvärt. Jag har under året också varit kreativ genom att pyssla olika saker och så hade jag ju en bloggjulkalender också. Bloggat har jag också gjort gaaaanska bra, men det borde jag bli bättre på också.
 
♥ Sitta mindre vid datorn!
Sori no bara men.. Vad besviken man blir när det går så många timmar i dygnet av att sitta vid datorn. Och 2016 kommer inte bli bättre på den punkten kan jag lova. Jag har lärdomsprov att skriva och övriga skolrelaterade saker. Och såklart vill jag ju hålla igång bloggen också. Det är ju så roligt att skriva av sig, och jag mår bra av det sålänge det inte blir ett måste eller ett stressmoment. Jag borde införa en datorfri dag varje vecka under 2016 när jag ägnar mig åt allt annat förutom datorn. En fri dag från sociala medier vore också en toppenidé. tror ni jag kommer lyckas?
 
♥ Läsa åtminstone två böcker!
För att vara ärlig med er. Jag har inte läst en endaste bok från sida 1 till slut. Jag är ingen bokläsare, inte ännu. Kanske man hinner läsa böcker sen när man är mammaledig och inte kan sitta vid datorn stup i kvarten, hehe!
 
♥ Spendera första sommaren i Vasa
Det gjorde vi och det gick jättebra. Öh, nog för att jag måsta va ensam största delen av sommaren eftersom Robb befann sig i andra delar av världen men.. skitböx! Men det var roligt. Jag har trivts så bra på mitt jobb också och denhär sommaren kommer se precis likadan ut. Vad som sker efter sommaren är det dock ingen som vet. 
 
♥ Börja med lärdomsprovet!
Jee, faktiskt! Det har vi gjort. Nu är det bara att börja skriva, göra undersökningen och presentera och så är vi typ klara. tänk det! Sådär lätt ska det väl dock inte vara, men jag hoppas att allt kommer gå fint.
 
♥ Resa någonstans!"
Vi spenderade sportlovet i Ruka och en vecka i Norge i september. 
 
Men VAH, inga motgångar under hela året, undrar ni då? Nej, Inte förens till slutet av året har några tråkigheter dykt upp. Jag har haft det så bra hela året, jag och robb har haft det så bra hela året, jag har ett jobb med härliga arbetskamrater osv.. Men såklart ska det dyka upp motgångar när ett nytt år knackar på dörren.. som vanligt! Jag är besviken och ledsen, men förhoppningsvis kommer det få ändra så snabbt som möjligt. Man får hoppas att folk tar sig i sina kragar och gör något gott med sina liv. Vad är det för vits att förstöra sitt liv när man kan göra något bra av det undrar jag? Jag känner iallafall stora förhoppningar med det kommande året. Jag är förväntansfull, glad och jag är lycklig. Här har ni tre fina självporträtt på mig som tack för året som gått & Vi träffas igen nästa år,  2 0 1 6 ! GOTT NYTT ÅR ALLA FINA BLOGGLÄSARE

 
 

Kommentarer
Postat av: Saragunmarie

Va myki fina bilder :)

Svar: Tack gullevännen :)
Linda Sjölund-Åström

2016-01-01 @ 11:30:01 / URL: http://saragunmarie.vimedbarn.se/
Postat av: Jenni

Sv;
Jag brukar ha vitbalansen på "glödlampa", ska pröva på auto och raw! Jag använder photoscape gratisversion, har alltid velat prova photoshop men har aldrig vågat lägga pengar på det...

Svar: Det ska du prova!
okej, du kan ju ladda ner photoshop från adobes hemsida. de brukar ha att man får prova gratis i 30 dagar!
Linda Sjölund-Åström

2016-01-02 @ 19:48:12
Postat av: ISABELLA

Vilket härligt inlägg!

Svar: Tack så mycket 😊
Linda Sjölund-Åström

2016-01-02 @ 23:04:14 / URL: http://isabella.vione.se
Postat av: Maria Linnea

Va fina norrskensbilder! När ede som bäst att fota de? Har nämligen på min lista fö 2016 att jag ska göra de! :)

Svar: Tack så mycket!Nu vet jag inte om du frågar efter vilken tid på kvällen eller i vilken månad det är bäst att fota norrsken? Man fotar (såklart) alltid norrsken när det är mörkt, med helst inga ljuskällor runtomkring såsom gatubelysning osv eftersom det stör kameran!

Bästa tiden att fota norrsken brukar oftast vara mellan kl 23-02 men om det riktigt vill kan det visa sig mellan kl 20-22. det beror helt på hur starkt norrskenet är, hur explosiv solen är osv. Norrsken är något som människoögat ibland inte ser även om det rör sig på himlen, men om man tar en bild mot norr kan kameraskärmen bli helt grön. lustigt detdär! Allra bäst är det ju om norrskenet är så starkt att vi kan se hur det dansar fram på himlen i alla de häftigaste former. Då behöver man inte ha lika lång slutartid på kameran heller. Själv har jag upplevt att norrsken syns bäst från oktober och november och sedan också i februari och mars. Det är helt enkelt att följa med aktiviteten.

Man kan följa med hur det ser ut här: http://aurora.fmi.fi/public_service/ och här: http://www.spaceweather.com/

Om du funderar mer över inställningar på kameran är det bara att fråga.
Linda Sjölund-Åström

2016-01-03 @ 12:07:19 / URL: http://mariaslinnea.blogg.se
Postat av: Michelle

Såååh härliga bilder och gott nytt år! :)

Svar: Tack så jättemycket Michelle! gott nytt år till dig också :)
Linda Sjölund-Åström

2016-01-03 @ 17:49:44 / URL: http://www.widners.fi

KOMMENTERA INLÄGGET HÄR:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din E-postadress: (publiceras ej)


Din Bloggadress:


Din Kommentar: