"Ratatas internetlista"

 

Hittade en rolig lista som jag tycker att alla ni andra också ska fylla i om ni inte har något annat att blogga om för tillfället. Och om ni nu råkar ha något annat att blogga om kan ni iallafall spara den i era utkast? Det skulle vara hur intressant som helst att se vad alla svarar på frågorna i denhär listan. Okej, här har ni mina svar:

 

Vad är de tre första hemsidorna du surfar in på när du öppnar din webbläsare?

Facebook - går direkt till finlandssvenska bloggares facebookgrupp för att läsa det senaste, Blogg.se och Intranovia. Haha! På facebook scrollar jag också igenom det senaste, det sitter liksom i. på bloggen tittar jag på de nyaste kommentarerna (om jag har fått någon vill säga) och på Intranät läser jag skolmejl och printar ut material från moodle. 

 

När började du surfa aktivt på nätet?

Kanske sedan fem år tillbaka? alltså under den tiden vi bott i Vasa. eller så var det redan i Yrkes... Tidigare har jag inte direkt haft så stort behov av att vara aktiv på datorn. Var mer av den typen som sms:ade. dessutom hade inte jag någon dator före jag började på 7an! och någon telefon hade jag inte heller före jag började 7:an. tänk he! och idag använder man internet redan vid 2-3 års ålder, alltså hemskt! mina barn ska se på dvd och vhs och inte titta på youtube/spela spel.. någon telefon tycker jag inte heller ett litet barn ska ha. ett barn ska få vara barn så länge som möjligt, bara sådär ifall ni inte visste :)

 

Nämn tre hemsidor du besökte regelbundet för 5 år sedan (som du inte besöker längre).

Oj vad svårt! 1. Moderskeppet, 2. Piratebay och 3, Tumblr

 

Nämn tre hemsidor du besökte regelbundet för 10 år sedan (som du inte besöker längre).

Haha. 1. Lunarstorm!!!! och 2. Msn och 3. Någon dataspels-sida som jag inte minns namnet på heller..

 

Vilka internetfenomen/memes kommer du bäst ihåg?

Haha. dethär och dethär kanske? är dessa ens internetfenomen?

 

Vad är det bästa/sämsta med internet?

Det finns mycket som är bra med internet. tex. att man hittar mycket information, att man kan läsa tidningen på nätet, att man kan se film gratis, att man kan lyssna på massor med musik och så vidare. det sämsta med internet är när det inte funkar.. hehe nånää, men det sämsta är väl att internet är beroendeframkallande! och att det finns så mycket hemskheter på internet.

 

Vilka kanaler följer du på youtube?

 

Vad var det första du någonsin köpte på nätet och vad handlar du idag på nätet?

Antingen någon kamerapryl eller något klädesplagg tror jag. 

 

Vilket är det första internetcommunityt du blev del av?

Lunarstorm och Msn kanske? coolt va!

 

Vilka sociala medier använder du?

Facebook, Instagram, Blogg.se, Youtube, Pinterest, Skype...

 

Vilka appar klarar du dig inte utan på din smartphone?

Instagram.

 

Lista 10 bloggar du följer.

Tidstjuven

Carola Ekman

Janina Nylund

Saragunmarie

Lindas lantliga

Karolinas Kaos

Widners

Jannike Snellman

Nevnarien

Linafoto

 

Vad är dina favorithashtags?

Oj det vet jag inte. använder en massa onödiga hashtags då jag instagrammar. men #finlandssvenskabloggare är väl en stor favorit ;) sedan så hashtaggar jag oftast på dialekt också :)

 

Vad saknar du på internet?

Ja det är mycket det. det finns så mycket oländigheter på internet. människor kommenterar anonyma hemska saker till andra, det är nätmobbning hit och dit och en massa andra hemskheter. internet saknar medmänsklighet, vänlighet och allt detdär som borde finnas men inte finns..

 

Vad är din favoritmeme?

Alltså jag måsta googla "vad är memes" för att kunna svara på denhär frågan. påsant alltså. jag trodde egentligen att det var sådanadär gubbar som man kan lägga till då man chattar på facebook men det var tydligen dekaler.. jag är väl egentligen inte så insatt verkar det som. Men Tomppis memes är ju kul.


Kommentarer

KOMMENTERA INLÄGGET HÄR:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din E-postadress: (publiceras ej)


Din Bloggadress:


Din Kommentar: