CHIAFRÖN


Jag har nyligen börjat äta chiafrön. De ska tydligen vara bra på många olika vis och ska till och med kunna motverka cancer enligt vissa internetsidor. Av mina chiafrön gör jag chiapudding och har också i planerna att använda dem i eget fröknäcke nör jag kommer mig för det. På instagram la jag idag en bild på min chiapudding som jag åt till mellanmål idag och skrev också att jag gärna vill höra hur andra gör sina chiapuddingar. Så nu vill jag jättegärna höra hur ni gör, hur smaksätter ni era puddingar, vilken mjölk använder du? hur använder du dina chiafrön? Vad har ni för grundrecept? Berätta! Nu när jag gjort chiapudding två gånger så har jag använt mig av 1 dl kokosmjölk och 1 dl vanlig lättmjölk + 2 matskedar chiafrön. Det blir iallafall jättegott ♥


 
 
Här är en artikel om 10 saker man bör veta om chiafrön och här är en artikel om varför man ska äta chiafrön varje dag. Här under har jag kopierat en lista från må bra som har listat 8 anledningar att äta chiafrön
 
 

Kommentarer
Postat av: Kitty

Jag använder mina frön hela i pudding och ibland tillsätter jag dem i smoothies. Har dock hört att de tas bättre upp som mixade, eller att man tuggar dem.
1. Jag brukar blanda 2dl kokosmjölk med 2,5msk chia och några matskedar mixad mango (mixas jämnast av kuber som köps i frysdisken).
2. Vanlig mjölk, chia och hela blåbär. Supergott! Detta häller jag på högt, så jag har inget exakt recept, men samma delar som andra recept typ.. Funkar säkert lika bra med mandelmjölk :)

Det var två av varianterna som jag brukar göra..
/Kitty

Svar: Tack för tipset! måste prova på dom båda :)
Linda Sjölund-Åström

2016-01-11 @ 19:41:41 / URL: http://dromgarden-10.blogspot.com
Postat av: Kitty

Glömde skriva 1 tsk honung i första receptet med mmango... :)

2016-01-11 @ 19:47:53 / URL: http://dromgarden-10.blogspot.com

KOMMENTERA INLÄGGET HÄR:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din E-postadress: (publiceras ej)


Din Bloggadress:


Din Kommentar: