Min Minolta Hi-matic F

 
Maria köpte sig en analog kamera i märket Voigtländer på juthbackamarknaden iår och jag var snabb med att kommentera hennes inlägg. Det är så kul att vi delar samma intresse hon och jag och jag kan garantera att om vi skulle gå på kaffe (te) tillsammans så skulle vi sitta och prata kameror och fotografering i flera timmar... Hursom. Jag köpte ju också en gammal Minolta- kamera på juthbackamarknaden ifjol för hela 10 euro, men har aldrig kommit mig för att visa upp den mer här på bloggen eller berätta hur det gick med den  efter köpet eller ens visat vad jag fotat med den. Maria önskade nämligen i vår lilla konversation i sitt kommentarsfält, att jag skulle visa några bilder som jag fotat med den, så lägre ner i inlägget kan ni se några exemplar!
 


 
Minolta är ett välkänt märke i kameravärlden med många bra kameramodeller. bland annat var Minolta först ut i världen med en systemkamera med autofokus, om man vill tro på wikipedia. Minolta är ett japanskt märke och har funnits sedan 1920 talet. Den modellen jag har, en Minolta Hi-matic F, är från 1970 talet och på den har jag ett 38mm objektiv i märket Rokkor, med ljusstyrkan f/2,7. Perfekt med andra ord!
 

 
 
Jag var så ivrig att testa den, men hade aldrig tidigare fotat med en liknande kamera. Jag var därmed helt ovetandes om hur kameran fungerade och fick därför ta hjälp av min svärfar, som också har en gammal analog kamera i gömmorna. han förklarade lite hur de fungerar och så. Men, det finns mycket kvar att lära sig om den. bland annat har jag inte rätta knicksen på hur man byter filmrullen på den än.
 
Batteriet i kameran var såklart dött när jag köpte den och med hjälp av google fick jag reda på att man brukade ha kvicksilverbatteri i den, vilket inte har funnits på många år och dessutom är förbjudna. Men, instruktioner finns hur man med nya batterier kan få det att "se ut som" det gamla. Tack vare min elingenjör har jag en mycket fin uppfinning i batteriluckan och det fungerar super. Efter det traskade jag in till studio fotocenter i stan för att diskutera med Johan om vilken filmrulle jag skulle ha osv. 
 
 
 
 
Jag körde en testrulle till att börja med, för att kolla så att inställningarna var okej.. och för att jag var så ivrig på att se hur bilderna skulle se ut. Jag gick tillbaka för att framkalla och kom hem med hur bra bilder som helst (för att vara första gången), om ni frågar mig. det var bara någon enstaka bild som var i ofokus/skakig. Som ni kanske förstår måste man själv ställa in fokus före man fotar. Men att framkalla är dyrt och charmen med sånahär gamla kameror är ju att fota någon enstaka bild nusom då vid speciella tillfällen, och sedan när man framkallar bilderna om ett år, överraskas och minnas tillbaka..
 
 
 
 
Det är något speciellt med att inte få se bilderna strax efter att man fotat dem, så som det är idag. att få hålla i bilder, fotade med en gammal kamera, är minsann något alldeles speciellt. Hoppas nu Maria, att din kamera fungerar lika bra som min!
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Marias Memoarer

Så härligt med gammaldags fotograferande! :)

2016-09-03 @ 20:12:43 / URL: http://www.mariasmemoarer.com
Postat av: TIDSTJUVEN

Superkul att läsa om din gamla goding till kamera! :D Bilderna du tagit med den ser ju helt super ut. Jag har en kompis som är expert på analoga kameror, så han kollade igenom min, plockade ut den gamla filmen och satte dit en ny. Det visade sig att ingen bytt film i min Voigtländer sedan 60-talet, så själva filmen var bortom räddning. Men kameran är däremot i toppskick - den är ju knappt använd. Som tur fungerar Voigtländers gamla kameror helt med hjälp av mekanik, så det behövdes inga batterier. Nu ska jag bara fota klart min svartvita rulle så får jag följa med och framkalla den i ett mörkrum sedan. :) Hoppas att mina bilder blir lika fina som dina.

Svar: Vad spännande! och vad kul att du får följa med till mörkrummet. jag skulle gärna ha ett eget jag. dina bilder blir SÄKERT lika fina :)
Linda Sjölund-Åström

2016-09-12 @ 15:34:59 / URL: http://tidstjuven.com/

KOMMENTERA INLÄGGET HÄR:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din E-postadress: (publiceras ej)


Din Bloggadress:


Din Kommentar: