Projekt: nytt grönsaksland ✓

 
Enda sedan tv4 sände programmet Mandelmanns gård på tv har planer på ett nytt grönsaksland funnits i tankarna. Det blev ännu verkligare då jag skissade upp det på papper. när våren äntligen kom tog vi tag i saken och började med att dra bort all plast som funnits i jordgubbslandet samt ta bort alla stenplattor från gångarna. eftersom jordgubbslandet inte gav någon ordentlig skörd längre kunde jag fullfölja mina visioner med ett ordentligt grönsaksland istället. för det finns ju inget bättre än att få gå och plocka rotsaker och grönsaker man odlat själv! vad har mer blivit gjort då, kan ju vara intressant för vissa att veta, läs vidare efter bilderna på hur landet såg ut före:
 
 



 
 
Jag och min syster har tvättat och skrubbat av växthusets väggar, tak och golv. Vi har tagit bort ett lager med jord som vi fördelat i blombänkarna, och så har vi fyllt på med ny jord som allt ska få växa i. där har vi också kalkat och gödslat och planterat. För att få det gamla landet rakare och jämnare så lade vi fast ett snöre i några pinnar och jämnade upp kanten med en spade. sedan har landet kalkats, fått gödsel, blivit fräst två varv med jordfräsen och så har vi jämnat ut med järnräfsa. sedan har landet fått vila en stund och torka upp. I väntan på att få fortsätta målade vi uteförrådet där mamma har alla trädgårdsredskap. taket är dock ännu omålat men ska målas någon gång snart. 
 
Nyfikna på resultatet? 
 
 
 
TADAA !
 
 
Så mycket bättre! pappa byggde ihop 7 odlingslådor av faner till landet. ordlingslådor är värdlens bästa uppfinning. nog för att vi odlat i lådor förr men jag ville bara inflika hur bra det är. lådorna är fyllda med ny ekologisk (såklart ! det har vi i växthuset också) svartmylla och torvmylla. projekt nummer två kan ni se i bakgrunden (snygga till vedhögen) i bakgrunden, där bakom vinbärsbuskarna är squashplantorna planterade och börjar snart blomma.
 
 
I växthuset har vi två gurkplantor, 4 olika tomatplantor, tomatplantor som vi sått själva från frö, tre matsplantor, några chili/paprika plantor som vi också har sått själva under våren och så testar vi på citron. jag plockade några citronfrön ur en citron, sådde och nu har de spruckit och blivit 5 cm höga ungefär. har vi tur så får vi citroner snart !?
 
 
 
 
 
Vad har vi sått/planterat i grönsakslandet?
 
Sallad, dill, persilja
Basilika, thai-basilika
Rödlök och gullök
Potatis, ärtor, bönor, morot
Mangold, rovor, svartrot
Rödbetor, rädisor, grönkål
 
 
Vad ska ännu göras?
 
Stenplattorna ska på plats
En port av vide ska flätas
Vänta på att allt spricker fram
Skörda ♥
 
 
I den gröna byttan (komposten) kommer vi lägga bland annat rotsaksskal, kaffefilter och en hel del annat. Nästa gång jag uppdaterar om grönsakslandet har det förhoppningsvis blivit lite grönare, stenplattorna är på plats och allt är komplett.
 

Kommentarer
Postat av: TIDSTJUVEN

Vad ni varit effektiva! Och så snyggt det blir :D Härligt att få skörda egna grönsaker sedan.

Svar: Ja det vill jag nog säga att vi varit, faktiskt! det har varit mycket att stå i men såklart lönar det sig i slutändan. :)
Linda Sjölund-Åström

2017-06-15 @ 23:18:54 / URL: http://tidstjuven.com/

KOMMENTERA INLÄGGET HÄR:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din E-postadress: (publiceras ej)


Din Bloggadress:


Din Kommentar: