Den första tiden med Isabelle ♥

 
Det börjar vara en tid sedan jag uppdaterade något här på bloggen och jag tror inte jag behöver ge någon förklarning. dagarna, veckorna de susar förbi och livet är ju bara så fint just nu då vi är en liten familj. jag skulle ljuga om jag sade att allt är rosenrött. det är klart att det kommer dagar då tålamodet börjar ta slut, dagar då jag känner mig hjälplös och sitter på golvet och gråter för att hon gråter och man provat allt och hon till sist somnar på pappas mage under täcket. ibland har man önskat att de hade kunnat skicka med en bruksanvisning från bb. Jag vet, det tar nog ett tag innan man lär känna sin bebis och vad hon egentligen vill.
 
Isabelle är idag 7 veckor och 5 dagar gammal min lilla älskling. Hon är överlag en väldigt nöjd och glad bebis. ler och har nyss börjat prata med sina kompisar i babygymmet och har olika ljud för sig som tex "aguu" och "aaooou" "ngäj" osv. så gulligt! Hon har allt mer vakna stunder om dagarna och då ligger hon endera i gymmet där hon tränar nacken (hon är redan väldigt stark i nacken)/pratar med kompisarna, eller så sitter hon och iakktar saker och ting från babysittern (som hon trivs i en bra stund = mamma får äta frukost i lugn och ro) eller så gör vi annat. och sover gör hon allt från 45 minuter till 3-4 timmar däremellan. det varierar. jag är så glad att just jag får vara hennes mamma och uppleva varje nytt litet steg i hennes utveckling.
 
På senaste rådgivningsbesöket, som var i tisdags, vägde Isabelle 4680 gram och var 56,5 cm lång. alldeles perfekt med andra ord. efter rådgivningsbesöket var det också läkargranskning och allt såg bra ut där också med hjärta, lungor och buk osv. Under de 5 första veckorna har vi också hunnit vara på tre besök till barnkirurgen + 1 ultraljud vid VCS pga att ena höftleden var lite för rörlig vid födseln. vi använde dubbel blöja en tid i förebyggande syfte och efter ultrat och tredje besöket till barnkirurgen konstaterades att det inte behövs någon skena SOM TUR. jag var så rädd att hon skulle behöva sitta fast i dendär skenan i 6 veckor. vilken lättnad att vi slapp det.
 
Eftergranskning har jag också hunnit med, i onsdags. allt såg bra ut så nu ska väl jag också börja våga mig i badtunnan vid villan. blöder gör jag inte heller längre och nu hoppas jag att mensen håller sig borta många månader till. man har ju liksom inte haft mens  sen före graviditeten och någon stor saknad har jag inte efter den kan jag meddela. den är välkommen sen om si sådär.. ett år? Hehe. Hur som, skönt att allt såg bra ut. Livmodern och äggstockarna ok, och allt fint där jag blivit sydd efter klippet under förlossningen. OK stämpel för muffsan och jag, haha.
 
Nattsömn var något jag hade väntat mig få lite av den första tiden men hittills har vi fått sova väldigt bra måste jag få skryta med. jag är dock medveten om att det är något som kan ändra med tiden. vi tar det som det kommer då. Just nu går nattningen iallafall bra, hon somnar senast kl 11 (Nu ikväll tex. somnade hon gott redan före kl 22) efter mat och blöjbyte och då sover hon till 03-03.30 tiden då hon vill ha mat första gången på natten. då byter jag blöjan också och så sover hon vidare till 07, mat och så sover hon vidare. orkar själv inte upp så tidigt på morgonen så hon får ligga bredvid mig och så drar vi oss.. ibland så sent som till 10. det känns iallafall lyx att få sova 4 timmar i streck med en så liten bebis ♥
 
 
Min instagram som idag består till största del av bilder på Isabelle ♥
 
Amningen då? den går bra och har gjort från dag ett. ja, eller de två-tre första veckorna fick man nog bita ihop och gråta av smärta pga såriga bröstvårtor, smörja tusen gånger om dagen och fundera en eller två gånger om man verkligen kommer klara detta. Men de såriga nipplorna blev bättre och idag smörjer jag inte ens mer. Idag är det så fint att få amma och jag hoppas att det kommer fortsätta gå så bra som det gör. jag är såklart rädd att jag inte ska ha tillräckligt med mjölk att ge henne, men det är väl dumt att oroa sig i förväg? Jag får njuta sålänge det går bra. det är en fin stund, speciellt nu då hon börat ha ögonkontakt med mig då hon ligger vid bröstet, och ger ibland ifrån sig ett leende också med nippeln i gapet :) fniss..
 
Vet inte vad jag annat ska tillägga? Har någon något att fråga? något ni funderar över? något ni önskar att jag ska skriva/dela med mig? det får iallafall räcka såhär för denhär gången. Ha det fint ♥

Kommentarer

KOMMENTERA INLÄGGET HÄR:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din E-postadress: (publiceras ej)


Din Bloggadress:


Din Kommentar: