Förlossningsberättelsen + en lista

 
Torsdagen den 3e maj 2018
 
Hur gick det efter hinnsvepningen jag skrev om den 30e april? Inte hände det mycket, så vi väntade vidare, väntade på svar angående mina gallsyrevärden. Torsdagen den 3e maj får jag ett samtal från VCS om att mina gallsyrevärden stigit till 47 och att vi får förbereda oss för att komma in för induktion. "Denhär gången åker ni inte hem utan bebis" sa läkaren. Så vi plockade det sista i bb väskorna, lämnade av Piff och Puff i monäs och körde till Vasa. Var en aning nervös på vägen dit, många tankar och funderingar, grät en liten skvätt. Nu skulle vi snart få se vår dotter för första gången. Vi kom in lite efter 12 på dagen och ctg kurvan kopplades på. Efter kurvan gjordes ultraljud samt en inre undersökning för att se hur vi skulle påbörja induktionen. Vi fick ganska snabbt ett observationsrum på förlossningsavdelningen där vi kunde bo tills förlossningen var igång. Induktionen påbörjades, jag böt kläder till rosa sjukhuskläder, täta ctg- kurvor gjordes med någon timmes mellanrum. Fick Cytotec 2x 50 mikrogram under torsdagen som det inte hände mycket av, bara lite kraftigare mensvärk men inget regelbundet. Fick Panadol 1 g till natten och sov gott. Robb fick sova på en luftmadrass bredvid.
 
 
Fredagen den 4e maj 2018
 
Kl 06 kom nattsköterskan in och gav mig första dosen cytotec och la på ctg kurva, jag sov vidare tills det var dags för frukost. Robb fick också frukost och behövde inte gå ner till cafét och hämta. Nångång senare under dagen fick jag andra dosen cytotec, låg i ctg kurva och sen klädde vi på oss och for på promenad. hade sammandragningar, men inget som gjorde ont. Hade precis som dagen före lite kraftigare mensvärk men inget mer. på kvällen fick jag sista cytotec för dagen, låg i ctg kurvan med jämna mellanrum, det gjordes en eller två inre undersökningar där det konstaterades att tappen fortfarande var kvar och att dit rymdes en-två fingrar. promenerade runt i sjukhuset och var ute och tog frisk luft. fick sammanlagt cytotec 3x 50 mikrogram, Panadol 1g till natten och sov gott även den natten. Sköterskan sa att om det inte händer något under morgondagen så får vi åka hem och vila en dag och så fortsätter vi med tabletterna efter ett dygns vila. Nä tänkte jag, läkaren sade ju att vi inte åker hem utan bebis denhär gången, så hem ska jag verkligen inte!
 
 
Lördagen den 5e maj 2018
 
Graviditetsvecka 38+6. Även denna morgon kl 06 kom nattsköterskan in med Cytotec åt mig, denna gång en hel tablett. låg i ctg kurvan och sov vidare, åt frukost och var uppe och gick, tog frisk luft. Någon gång på förmiddagen gjordes en inre undersökning då sköterskan också gjorde en hinnsvepning och konstaterade att tappen nu var helt borta och jag hade börjat öppnas. Under förmiddagen började jag få kraftigare mensvärk (värkar) och mer sammandragningar. Det var stor skillnad om man jämförde med dagen innan. Jag märkte att kroppen betedde sig på ett helt annat sätt! Satt en stund på fysiobollen och studsade, åt lite lunch. Nu kom värkarna tätare men de gick ännu att andas igenom. Testade på TNS vid ryggslutet som blev min bästa vän flera timmar framåt. Ni som vet hur TNS funkar (när man inte har en värk är den på en lägre siffra och när en värk kommer trycker man på en knapp så höjs siffran så att de elektriska strömmarna blir starkare) förstår nog. De sista timmarna jag hade på TNS:en var den hela tiden på full fart för att det var så skönt och jag kunde slappna av. Vi promenerade runt i sjukhuset, var ut på frisk luft och så passade jag på att vila lite, för nu var det igång påriktigt! Tack vare TNS, värmedyna och profylaxandning klarade jag av flera timmar av öppningsskedet. När värkarna började göra ännu ondare fick jag en spruta Oxanest i muskeln vid höften (räknas som morfinliknande smärtstillande om jag förstått rätt) som gjorde mig väldigt dåsig. Slumrade till mellan värkarna och när en till värk kom andades jag igenom den och somnade åter. Grät en skvätt av hur ont jag hade just under toppen av värkarna. Senare på eftermiddagen (runt en 16-tiden?) började värkarna göra så ont och jag frågade efter epiduralen. Vi fick flytta från observationsrummet till förlossningssal 5 där barnmorskan förberedde inför epiduralen. Skulle testa lustgasen, men eftersom jag var så dåsig av Oxanesten orkade jag knappt hålla i masken. Barnmorskan lade kanyl, putsade ryggen och spräckte hinnorna lite efter kl 17 (vattnet hade inte gått då än) och så lade hon fast något på babyns huvud för att ha koll på hjärtljuden. Var i detta skede ca 4 cm öppen. Anestesiläkaren kom in och lade epiduralen och det kändes som om det tog en evighet. Var ju tvungen att ligga still och dessutom fick läkaren inte riktigt dit den på första försöket så han testade en andra gång har jag förstått. Epiduralen, den funkade riktigt bra på mig. Jag kunde slappna av ordentligt och blev klarare i knoppen och började prata igen. Nu kunde jag samla krafterna för att orka krysta, dricka vatten. Robb hade gått ner för att ta lite frisk luft innan allvaret skulle börja och tog en kaffe med upp och då han kom konstaterade han tydligen att jag hade börjat prata igen efter att ha varit rätt så tyst de senaste timmarna. Ca 1,5 timme efter att epiduralen blev insatt gjordes en inre undersökning och då var jag redan 10 cm öppen. Barnmorskan undrade om jag inte hade kännt av något behov att krysta igen och det hade jag inte. men inte tog det länge så började det trycka på neråt och efter två testkrystningar fick jag börja krysta. Tacka vet jag epiduralen som gjort att jag fick samla krafter inför krystandet, vet inte hur det hade gått annars?. 25 minuter senare, kl 19:43, föddes vår dotter Isabelle och var 50 cm lång och vägde 3265 gram. Vilken häftig upplevelse när man fick upp sitt lilla barn på bröstet ♥ Så gick det till när jag födde barn.
 
 
Efter att barnmorskan sytt klart mig down there var hon snäll och tog lite bilder på oss tre tillsammans ♥

 
Min fina dotter, så perfekt och så älskad från första stund ♥

 
Födelsedagskaffet
 
Ett dygn gammal ♥ 
 
Och så en lista :

 

Graviditeten:
Vilka var dina favoritkläder? Mjukisbyxor och linne hemma, gravidbyxor eller klänning vid finare tillfällen.
Vad var din/dina favoriträtter? Fisk har varit bäst. Avokadosmörgåsar och yoghurt med frukt och bär.
Vad var din favoritdryck?  M J Ö L K  !
Vad tyckte du inte om? Nötkött eftersom jag vill ha den medium och det är kanske inte så bra om man är gravid.
Var det någon favoriträtt som ändrades? Det tror jag inte?
Vad var du mest sugen på? Dendär yoghurten både morgon och kväll skulle jag säga
Hade du halsbränna? Inte halsbränna, men sura uppstötningar.. det är väl inte samma sak?
Hade du foglossning?  JA
Hade du sammandragningar? Ja, mot slutet av graviditeten hade jag det.
Mådde du illa? Från vecka 8 - 13 och från vecka 17 - 21, då spydde jag varje morgon (om jag hade morgonskifte)
Vilken sovställning var bäst? Höger och vänster sida. 
När var din BF dag? 13 Maj 2018
Gick du över tiden? Nej, blev igångsatt pga. mina gallsyrevärden och så kom hon i vecka 39 (38+6)
Hur mycket gick du upp i vikt? Typ 9,5 kg
Hade du mycket vätska i kroppen? Nej inte vad jag vet om
Hur var ditt psyke? Förutom humörsvängningar, bara bra!
Gnällde/klagade du? Säkerligen. jag är en gnällspik 
Vad trodde du det var för kön? Hmm, i början trodde jag nog det var en pojke. 
Visste du vad det var för kön? Ja, vi tog reda på det på rutinultraljudet i vecka 21
Hur låg ditt SF mått? Vid sista mätningen: 35
Var du rädd för något? JA. därför var jag på ett vul i vecka 6. sen blev man ju orolig att babyn skulle reagera hemskt då jag hade hepatos
Hur ville du att din förlossning skulle se ut? En förlossning utan komplikationer, och det fick jag!
Hur ser du på graviditeten idag? Det var mysigt att vara gravid trots illamåendet i början. det var värt det.

 

Förlossningen
När började din förlossning? 
5 maj
Hur började den? 
Med igångsättning med hjälp av cytotec, samt hinnsvepning
När åkte du/ni in till förlossningen? 
3 maj och påbörjade igångsättningen då med små mängder cytotec
Varför? 
Blev ringd om att mina gallsyror stigit till 47 och att de vill sätta igång NU, "ni åker inte hem utan bebis" sa läkaren!
Vem/vilka åkte du in med? 
Med min fästman Robert
Fick du/ni åka hem igen? 
Nej som tur.
Om ni åkte hem igen, när fick ni åka tillbaka? 
Vilket sjukhus skedde förlossningen på? 
Vasa centralsjukhus
Hur mycket var du öppen när ni kom in? 
Jag hade kvar lite av tappen men hon fick dit ett eller två finger nog.
Vad hände under tiden du/ni låg inne på förlossningen? 
Mycket ! 
Vem/vilka var med under förlossningen? 
Robb, två barnmorskor och jag ofcourse : D
Tog du nått smärtstillande? 
TNS ♥ Oxanest, värmedyna, duschen och epidural.
Grät du? 
Ja, när jag började få ont grät jag för att det är så jag reagerar vid smärta. Grät också då jag fick se dottern upp på bröstet
Vad tyckte du var jobbigast? 
Öppningsskedet framtill 4 cm, sen fick jag epidural och smärtan var sen borta.
Var du rädd för något? 
Att hon inte skulle rymmas att komma ut, att hon inte skulle andas osv.. men det gjorde hon som tur
Födde du vaginalt?  
JA !
Användes några hjälpmedel, tex sugklocka? 
Nej, bara kvinnokrafer
Hur lång tid tog det? 
9 timmar
När kom moderkakan ut? 
17 minuter efter tösabiten
Fick du sys? 
Ja. jag hade nämnt om rädslan att brista, så då bedövade hon i förväg och klippte lite så det inte skulle fara så galet.
Hur ser du på förlossningen idag? 
Det var en fantastisk upplevelse ♥

 

Barnet
Vad blev det för kön? En flicka
Hur mycket vägde barnet? 3265 gram
Hur lång var barnet? 50 cm
Vad var huvudomfånget? 35 cm
Vilken tid föddes barnet? 
19:43 den 5 maj
Hur mådde barnet? Hon mådde bra ♥

 

Kommentarer
Postat av: Patricia Vähäkangas

Va trevligt och intressant att få läsa din förlossningsberättelse! Sku måst få ner min i skrift å men har bara int tagi tag i de ännu. Tycker de så intressant att få läsa om, samt får man se tillbaka på det senare. :) Lånar gärna lite frågor ur listorna om det är ok? De var jättebra! Va skönt att allt gick bra och superfina bilder <3

2018-06-07 @ 23:30:51 / URL: http://pisasday.com/
Postat av: emma

superfina bilder! och vad skönt att allt gick bra :)

2018-06-08 @ 16:26:41 / URL: http://nouw.se/islycka
Postat av: Saragunmarie

❤️❤️❤️

2018-06-09 @ 23:28:42 / URL: http://saragunmarie.vimedbarn.se
Postat av: Karolinas kaos

Vad fina bilder hon tog av er! Grattis till er förresten, lite sent men ändå :D

2018-06-10 @ 20:26:56 / URL: http://karolinaskaos.com

KOMMENTERA INLÄGGET HÄR:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din E-postadress: (publiceras ej)


Din Bloggadress:


Din Kommentar: