Vilket år 2 0 1 8 var ♥

 
Vilket fantastiskt år förra året var. ett år då vi skapat många fina minnen tillsammans. ett år värt att minnas och glädjas över. jag kan bara minnas en sorglig stund från året som varit och det var då vår äldsta frass i Monäs inte längre fanns hos oss. förutom den dagen har det bara varit ljusglimtar. i detta inlägg tänkte jag gå igenom året lite kort och skriva ner några små "mål" till mig själv att försöka uppnå under det nya året  2 0 1 9 !  jag välkomnar det nya året och ser mycket framemot vad det har att erbjuda.
 
Januari 2018. Graviditetsillamåendet hade just gett med sig och jag kunde äntligen börja njuta mer av att vara gravid. förutom foglossningen jag var tvungen att dras med då. annars njöt jag av att känna bebisens sparkar allt tydligare och magen som växte. Januari hade många fina vinterdagar och på en av dessa var jag och Robb på öppet hus till bb- och förlossningsavdelningen på Vasa centralsjukhus. vi/jag blev allt mer taggade på att föda. mammaledigheten närmade sig, men ännu orkade jag jobba någon vecka till.
 
Februari 2018. I början av månader tog vi farväl av älskade Linus. jag var på sockerbelastning och fick med mig en blodsockermätare hem. med hjälp av lite ändringar i kosten hölls värderna bra. tur. vi fick hem moderskapsförpackningen, byggde lego och var på skoterutflykter. Babyshower för min vän Jenny hade vi också denna månad. kollar man i bloggarkivet för februari har jag inte bloggat alls. undrar varför?
 
Mars 2018. Det var en vacker vinter. jag och rob tillbringade en hel vecka i Vasa och han var också i norge på arbetsresa. jag övernattade ensam vid villan, jag var i graviditetsveckorna 30 ++ och hade fått gravidcravings - att dofta på bastudoft och blomjord. och kåda. haha!
 
April 2018. Våren var här och längtan så enorm efter vår lilla dotter. jag orkade inte vara på jobbet längre pga foglossningen, så jag njöt bara av att vara hemma och boade vidare, fotograferade gravidmagen, tvättade och vek små babyplagg. Plötsligt drabbades jag av en extrem klåda kvällstid att det var svårt att sova. det visade sig vara hepatos och jag var på regelbundna kontroller och ultraljud till vcs. medicin åt jag också- som dock inte hjälpte eftersom värderna steg. för en stund funderade vi om det månne blir en aprilbebis istället för en majbebis. en natt spenderade jag också på sjukhuset för att klådan hade blivit värre. i samband med det bestämdes det också att jag blir igångsatt. då jag sade att jag eventuellt snart blir igångsatt blev det fart i mina nära och kära som ordnade en fin babyshower för mig ♥ I slutet av april var vi på det sista ultraljudet och jag var då i graviditetsvecka 39
 
Det bästa som hänt mig året 2018. älskade Isabelle
 
 
Maj 2018. Gallsyrevärdet steg över vad det får vara, så jag blev inringd för igångsättning den 3 maj och läkaren sa: denna gång far du inte hem utan bebis. Isabelle föddes kl 19:43 den 5e maj. så perfekt på alla sätt, och vilken upplevelse det var. den 8e maj kom vi hem med vår nya familjemedlem och vi var i vår lilla bebisbubbla. och vad vardagen har varit fantastisk sedan hon kom. nog har det ju funnits en del tunga dagar också men de minns jag knappt. Jag fick fira min första morsdag och så var vi första gången till villan med Isabelle.
 
Juni 2018. Vi njöt av den varma sommaren tillsammans med bebis, firade midsommar, sådde grönsakslandet och var på villan. Tror att det var nångång under sommarmånaden juni som vi bestämde oss för att gifta oss i samband med att Isabelle döps. ringjakt inleddes.
 
Juli 2018. En stekhet sommarvärme tog över landet. getingarna likaså. det kändes som att jag isolerade mig inne tillsammans med Isabelle. jag är livrädd för getingar, om ni inte visste. trots allt blev juli en bra månad då vi både sov någon natt i Vasa och var till Åland en hel vecka. det var en superrolig resa och jag hoppas att vi kan åka igen denna sommar. 
 
Vad vi gjort tillsammans under året. tre fina minnen. gravidfotografering tillsammans, fått en fin dotter och blivit man och fru.
 
Augusti 2018. Minns hur nere jag var när Isabelle började amningskrångla. många tårar och känslor av misslyckan och ledsamhet. men jag gav inte upp och så glad jag är för det idag! i augusti fanns det mycket godsaker att skörda ur grönsakslandet och sommarvärmen var här för att stanna hela månaden ut. I början av augusti (den 4e) döptes Isabelle och jag och robb passade på att viga oss samtidigt. i mitten av månaden var vi på förlovningsfest.
 
September och Oktober 2018. Två fina höstmånader med många sköna vagnpromenader och någon skogspromenad. äntligen slapp vi de flesta getingarna och vi kunde njuta i den nya paviljongen på terassen. Robb var borta på någon arbetsresa och det minns jag var rätt tungt då man tidigare varit van att hjälpas åt om kvällarna. Isabelle växte och lärde sig nya saker för varje dag som gick.
 
November och December 2018. Isabelle blev ett halvt år gammal i november och robb fick fira sin första farsdag. I december var jag på bloggjulfest och det har hänt mycket i Isabelles utveckling. hon började bland annat åla sig fram och en vecka senare krypa. Vi firade isabelles första julafton och nyår.
 
Vårt hem 2018
 
Mina mål/ saker jag vill uppfylla/göra året 2019
 
✶ Jag ska sjunga i kör via nykarleby arbis
✶ Jag ska ordna dendär mamma-baby träffen jag länge tänkt på
✶ Jag ska minska på sötsakerna och äta mer hälsosamt samt träna två gånger i veckan
✶ Jag ska minska på användingen av slösurfandet på sociala medier då Isabelle är vaken. det har blivit något av en dålig ovana att nu som då titta på mobilen. eventuellt tar jag en sociala medier fri månad någon gång under våren eller en sociala medier fri vecka en gång i månaden. 
✶ Tänka efter mer innan jag köper något och försök spara mer pengar. 

Kommentarer

KOMMENTERA INLÄGGET HÄR:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din E-postadress: (publiceras ej)


Din Bloggadress:


Din Kommentar: