Aj, mjölkstockning !

 
Då jag inte ännu hade råkat ut för mjölkstockning efter snart 10 månaders amning trodde jag inte att dagen någonsin skulle komma och nu har jag erfarat stockade mjölkgångar i 4 dagar på 1,5 vecka. två dagar i slutet av förra veckan och två dagar i början av denna vecka. Vanligtvis får man mjölkstockning någon gång under de första månaderna av amning, så jag blev aningen överraskad av saken. Nog har ju brösten varit överfulla med mjölk vid något tillfälle, men aldrig såhär att mjölken inte far bort efter amning. Jag ska berätta lite om hur det var dehär fyra dagarna med mjölkstockning, symtom och lite om hur man kan göra för att bli av med stockningen..
 
Under alla månader som jag nu ammat kan jag inte säga att jag varit speciellt aktsam med att skydda brösten mot drag, kyla osv som man väl borde göra när man ammar. så när jag förra veckan fick stockade mjölkgångar blev jag minst sagt lite.. överraskad? Jag kan fortfarande inte säga vad orsaken kan ha varit. det kan ha varit kyla, att jag öppnat frysen i bara linne eller låst ytterdörren i bara nattlinnet, eller eventuellt att Isabelle inte tömt bröstet ordentligt. I mitt fall förstod jag att det handlade om mjölkstockning när det i höger bröst bildades en väldigt öm knöl samt en liten rodnad och att knölen fortfarande var kvar efter att Isabelle hade ammat. det gjorde även lite ont vid amning.
 
Vad är mjölkstockning och varför får man det?
Mjölkstockning är ett vanligt amningsproblem som förekommer främst under de första månaderna man ammar. Mjölkstockning innebär att mjölkgångar i bröstet täpps till så mjölken inte kan komma ut. I värsta fall kan mjölkstockning leda till bröstinflammation med hög feber och i ännu värre fall kan det leda till bröstinfektion.. så får man inte bort sin mjölkstockning är det viktigt att få vård. Mjölkstockning uppstår när bröstet inte töms ordentligt på mjölk/om man inte ammar tillräckligt ofta. (obs, ett bröst töms aldrig helt och hållet på mjölk eftersom det produceras mer under tiden bebis ammar) Står mjölken stilla för länge så klumpas den och stockar till mjökgångarna. Andra orsaker till stockningen kan vara för trång bh, att barnet har fel tag om bröstet eller också kyla (tex. att öppna frysen, ytterdörren, blåsiga sommardagar..)
 
Symtom på mjölkstockning?
Vanligtvis drabbas man av mjölkstockning under de tre första månaderna efter förlossningen, eller om man slutar amma tidigt. Spända bröst de första veckorna efter förlossningen beror oftast inte på mjölkstockning, utan är en normal reaktion pga. att mjölken bildas, det kallas mjölkstas. Mjölkstockning kännetecknas genom bland annat att man har  • en eller fler knölar/ förhårdnader i brösten, oftast bara i det ena bröstet. • bröstet är ömt och svullet. kanske t.om rodnande. • det kan göra ont att amma. • feber. osv.
 
Vad kan man göra själv för att undvika eller bli av med mjölkstockningen?
För att undvika mjölkstockning är det bra att amma så tätt som möjligt för att få "tömt" brösten, eventuellt pumpa efter amning. Vid amning är det bra att komma ihåg att bröstet töms effektivast just där bebisens haka är, så hitta de ställningar som är bekvämast för er. om bröstet hunnit bli för spänt för att bebisen ska få ett bra tag kan man handmjölka eller pumpa innan så bröstet blir mjukare.
 
Har man fått förhårdnader i brösten/bröstet kan man
• Amma ifall det är möjligt och det inte gör för ont. Börja amma det bröst där stockningen är, eftersom bebisen suger mest aktivt i början av amningen. Glöm inte att byta och amma från andra bröstet också. Under tiden bebis ammar kan man lätt trycka på bröstet där knölen är så kan det tömmas enklare. • Använda värmedyna innan amning för att stimulera tömningsreflexen eller också bara för att lindra smärtan. • Försiktig massage. • Värme och svalka om vartannat - bastu och varm dusch följt av kavlade vitkålsblad i bh:n. • Använd rymlig bh och inga plagg som spänner över brösten. • Om du fått feber är det viktigt att dricka ordentligt.
 
Hur fick jag bort mjölkstockningen?
Jag testade med flera olika knep för att få den ömma knölen att försvinna (det är absolut inte trevligt med sådär ömma bröst). Jag försökte pumpa efter amning, handmjölka i varm dusch, amma så hakan är placerad vid det ömma området och ha på värmedyna. Fick ta hjälp av facebookgruppen 'mammor och gravida i österbotten' för att läsa hur andra gjort för att bli av med sin mjölkstockning. Kavlade kålblad i bh:n, tät amning, bastu och varm dusch samt att stå framåtlutad och vrida om bröstet som en trasa för att få "proppen" att släppa var några förslag. Innan läggdags varvade jag bastu, varm dusch och tog ordentliga tag och vred om som en trasa - knölen minskade men försvann inte.. jag fick dock flyttat på den så att Isabelle sedan kunde amma bort den. jag gjorde likadant båda gångerna!
 
 

Kommentarer
Postat av: TIDSTJUVEN

Huu, det låter inte alls trevligt med mjölkstockning! Skönt att du fick bort den. I början när vi kom hem från BB var jag noggrann med att inte utsätta brösten för kyla eller drag, men vartefter veckorna gått har jag blivit väldigt oaktsam eftersom jag ännu inte känt av några tecken på att få mjölkstockning. Borde nog skärpa mig på nytt nu känner jag efter att ha läst ditt inlägg...

Svar: Nä det var inte alls trevligt. fast jag slapp den biten med feber och sånt så är det inte kul med knölar i bröstet. jag var också väldigt noga den första tiden men blev allt mer oaktsam.. tex satt jag nog å solade å var å simma å stod i blåsten i somras.. idsta int riktigt ha på mig stickatröja i 30 grader värme 😂 men nu ha ja nog börja akta mig igen för kylan 😊
Linda Sjölund-Åström

2019-03-05 @ 17:04:01 / URL: http://tidstjuven.com/

KOMMENTERA INLÄGGET HÄR:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din E-postadress: (publiceras ej)


Din Bloggadress:


Din Kommentar: