DETOX

 
 
Sedan flera månader tillbaka har jag gått och tänkt på dethär med detox. Enda sedan Carro skrev om det på sin blogg i höstas har jag velat köra en detox. Nu har jag suttit och läst på (igår och idag) om detox och vad man ska äta och vad man inte får äta under en detox. Det är ju så armadis oklart detdär känner jag nu. På den ena internetsidan står det att det är okej att äta vissa saker medan det på den andra inte är det. Vad ska man egentligen tro på? Så, istället för att grubbla ihjäl sig över det nu har jag lagt upp mitt eget detoxshema med sådant som jag tycker verkar vettigt, med lite hjälp av dessa oändliga internetsidor om detox. Jag tänkte ju inte vara sådär jätte supermega viktig med att reglerna på vad man får äta följs till punkt och pricka heller, jag är iallafall nöjd över det shema jag lagt upp för min detoxvecka! Så nu blir det detox, med start i februari.
 
 
 
 
Varför ska det då lådas vara så bra att detoxa? Det handlar alltså om att rensa kroppen från gifter, toxiner och tungmetaller. Att köra en detox innebär en total nystart för både kroppen och knoppen. Det sägs att detox är bra för att man blir piggare, gladare och får mer energi. dopamin och serotonin balanseras i kroppen, vilket är två "må-bra" hormoner. Cellerna repareras och förnyas, ämnesomsättningen och förbränningen förbättras. Immunförsvaret blir starkare och man motverkar sjukdomar. Håret och huden blir bättre - huden blir slätare och håret vackrare. Magen och tarmarna börjar fungera bättre och man får bättre tarmflora. Förutom detta påstås också sömnen bli bättre och stressen minskar. Och eftersom jag kommer göra detoxen på egen hand kommer jag också spara en hel del pengar istället för att betala en hel förmögenhet. Äta får jag också göra ! Jag skulle helt enkelt inte ha råd med något "program"
 
Och varför tänker just jag köra en detoxvecka? Jo för att återställa kroppen. Jag har ätit så mycket onyttigt nu den senaste tiden så jag känner att det är dags att göra något snällt för min kropp. Min mage är pösig och uppsvälld dagarna i ända, så det är en annan orsak varför just jag vill detoxa. i en hel vecka dessutom. Vissa detoxar under en helg, vissa detoxar en hel vecka och vissa en hel månad. för mig tror jag det räcker med en vecka. Berätta gärna era erfarenheter om detox!
 
 
 
Kan eventuellt ändra beroende på dagen. Bra att ha något att utgå från iallafall tycker jag. Ifall någon undrar så har jag tänkt använda mig av soyamjölk och kokosmjölk när jag gör smoothies och chiapudding. När jag gör soppor tänker jag använda mig av havre eller soyagrädde. Hojta gärna till om ni ser något ni tycker jag kan ändra på i mitt shema! 
 

Kommentarer
Postat av: hanna

Det finns inga vetenskapliga bevis för att detoxer fungerar. Därav har jag inte prövat och lär inte göra det heller.

Svar: Okej, men jag tänker prova iallafall. för vissa kanske det funkar bra och för vissa mindre bra.
Linda Sjölund-Åström

2016-01-13 @ 18:26:14 / URL: http://hannautanh.blogspot,com
Postat av: Frida

Berätta sen hur det gick, vill själv också prova i någon skede

Svar: Det ska jag göra! antingen berättar jag dag för dag här på bloggen hur det går eller så sammanställer jag ett inlägg när detoxveckan är över :) får se!
Linda Sjölund-Åström

2016-01-13 @ 22:12:12

KOMMENTERA INLÄGGET HÄR:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din E-postadress: (publiceras ej)


Din Bloggadress:


Din Kommentar: