Stora sjöfallet #1

Tänkte börja visningen av bilderna med en 'på väg-bild' som tyvärr är fotad genom bilrutan men det får nog duga! så vill jag också berätta om alla dagarna i detta inlägg, så jag hoppas verkligen ni läser det! berättelsen finns under bilden !!

Torsdag
Vi startade från kovjoki runt kl halv 11 på kvällen. Jag fick köra först! pisspaus i uleåborg, bensträckarpaus nära kemi. sen körde jag en bit utanför haparanda i sverige där vi böt chaffis eftersom jag var trött.

Fredag
Robb fortsatte färden framåt, minns inte vilken tid, men kanske halv 4 på morgonen. vi stannade två gången för att sova. vi var framme vid sjöfallets camping runt 12, där vi började med att betala och sätta upp tältet. vädret var superfint, utsikten var underbar. vi böt kläder och gick ut på en lång promenad. vi gick till själva sjöfallet, som låg ganska nära campingen, o där var det verkligen vackert! några timmar senare var vi tillbaks vid campingen. gjorde ärtsoppa åt och vilade på maten. kl var halv 7 när vi kröp in i tältet och sen vaknade vi, tydligen kl 3 på natten, sov vidare till kl 8 och steg upp 9.

Lördag
Började morgonen med frukost. väldigt utvilade efter 15 timmars sömn också! (det ösregnade faktist på fredagkväll så vi tyckte det var bäst att sova vidare) vi dushade, packade med lite ätbart och drickbart i bilen, köpte ett fiskedagskort och körde iväg mot Ritsem, 50 km från campingen. fint väder även denna dag, och verkligen vackert landskap med höga berg, sjön på sidan om, vattenfall osv. dagen hade varit helt perfekt om vi hade fått någon fisk också. tyvärr ingen fångst alls. vi åt istället god mat på restaurangen i receptionen vid campingen :) senare på kvällen körde vi iväg till ett ställe, också nära campingen, där det fanns en sjö, vattenkraftverk osv. då vi kom tillbaks köpte vi falukorv vid receptionen o satte igång en brasa vid grillplatsen nära tältet. det var gott med grillkorv, men jag tror nog vi tar med finsk korv nästa gång!

Då vi suttit vid brasan en stund så fick vi besök av två riktit trevliga stockholmare, poliser, som var på semester och hade vandrat vid bergen en vecka. riktit spännande att få höra på deras berättelse :) vi satt och snackade med poliskillarna till ganska sent på natten, så vi gick och lade oss först en halv 3 tiden, efter en kul dag :)

Söndag
Vi hade egentligen tänkt starta ganska tidigt hemåt, men vi steg upp först lite efter kl 9. packade allt i bilen då och körde iväg. var framme vid ikea i haparanda ca halv 4 på dagen. hittade faktist lite smått och gått där endå fast vi inte ens visste ifall vi skulle ha något därifrån. nöjda med våra inköp körde vi hemåt igen. var i kovjoki igen kl 1 på natten, vi plockade ur bilen och sen var det läggdags bums!

Jag har haft en superrolig resa tillsammans med robb, bra väder har vi ju haft, fint ställe, spännande utflykter, o att tälta var mysigt. många fina minnen har vi därifrån ♥ bl.a ett väldigt stort renhorn. :D ja faktist! det ska ni få se senare.
obs! tiderna i texten är finsk tid.