Två läsarfrågor/ kontakt och månfotograferingstips!

Oscar frågar: har du någon email man kan kontakta dig på?
Hej Oscar, självklart har jag det! [email protected], exakt samma som står uppe i dropdownmenyn på "kontakt" :)

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
Nina: jag undrar om du kan göra ett inlägg med tips och inställningar vid månfotografering? Skulle bli väldigt tacksam, för jag lyckas aldrig få en bra bild på månen..

Hej Nina! din önskan är min lag, klart att jag ska dela med mig av mina månfotograferingstips! jag ska försöka förklara
så gott jag bara kan och hoppas du får dina månbilder som du vill ha dem! jag hoppas även andra testar mina mån-tips!

Vid månfotografering är det först och främst bra om man har ett objektiv med så lång zoom som möjligt! själv använder jag Nikkor 70-300mm, superbra objektiv faktist! pappa har också en stjärnkikare man kan lägga på kameran så man får ännu bättre foton. "kikarobjektivet" motsvarar kanske 600mm, så skillnaden är ganska stor ;) alltså du behöver nu dessa saker vid månfotograferingen: kamera, telezoom objektiv (lång zoom) eller stjärnkikare, stativ och fjärrutlösare är ett stort plus! Sen så är ju månen vackrast att fotografera vid full- och nymåne!

Nu till inställningarna du ska använda vid månfotografering.. jag säger inte att mitt sätt är det rätta, men inget sätt är fel & alla gör vi säkert olika! Jag tycker personligen inte det är någon skillnad om man fokuserar manuellt eller med autofokus vid månfotografering! månen hittas alltid i sökaren, men självklart får du göra det manuellt om du vill :) Slutartiden brukar jag köra på allt från 15sec till 1/80sec! pröva dig fram helt enkelt.. bländaren tycker jag ska vara så stor som möjligt (det minsta talet/f-talet tex. 1,8/2,8/4,5 osv..) det är lättast att använda "M programmet" på "programratten" för att få ställa in alla inställningar själv! Efteråt så kan du ju redigera bilden lite grann också bl.a nivåer, kurvor, färgjustering, mer skärpa, förstora månen en gång! Om någon har mer frågor eller åsikter om detta så kommentera!

Vad väntar ni på? gå ut och fånga månen på bild ;)

Kommentarer
Postat av: Nina

Åh tusen tack! :D Har ett tamron 70-300 och pappa har en stjärnkikare, perfekt ;) Ska pröva mig fram. :)

2011-02-24 @ 14:49:21 / URL: http://niinasfoton.blogspot.com

KOMMENTERA INLÄGGET HÄR:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din E-postadress: (publiceras ej)


Din Bloggadress:


Din Kommentar: