Kamerainställningar vid stjärnhimmelfotografering.

Fick nyss en fråga om vilka inställningar jag haft då jag fotade bilderna på stjärnhimmeln i fredags. för att ni alla ska kunna ta del av svaret och testa själva så gör jag ett inlägg! utrusningen jag hade var min D90 med 18-105 mm objektivet på, och självklart stativ och fjärrutlösare.

♥ jag fotar alltid i M-läge, så jag själv får betsämma över inställningarna på min kamera. då jag fotograferar stjärnor har jag f- talet så stort som möjligt (2,8 eller 3,6) och slutartiden ligger på 20-30 sekunder. man måste prova sig fram helt enkelt!
♥ sen lägger jag kameran på manuell fokusering! om oändlighetstecknet () syns i skalan på objektivet, snurrar jag fram till det. men på mitt 18-105 syns ingen sådan skala, så jag fokuserade först på månen.
♥ sen lade jag på manuell fokusering. ställde in att jag skulle använda fjärrutlösare, och så fotade jag!

alltså, om man inte ändrar till manuell fokusering efter att kameran fokuserat på ex. månen (som ligger typ lika långt bort som stjärnorna) så försöker ju kameran hela tiden fokusera utan att hitta något då man fotar på ett annat område på himlen.

Nu blev detta kanske lite stökigt, men fråga om ni inte förstod så berättar jag tydligare!

Kommentarer
Postat av: Emma

Tack för ett tydligt inlägg med bra instruktioner, ska testa det snart.

Bilden du har tagit är också väldigt tjusig, hittade till din blogg nyss och du imponerar med dina fina bilder :)

2011-10-18 @ 17:05:58 / URL: http://godisflickan.blogspot.com
Postat av: Dragana

Om kameran inte fokuserar på månen så blir bilden skitmörk? Eller :D? Hahaha

2011-11-16 @ 17:24:00 / URL: http://sockerdragana.blogg.se/

KOMMENTERA INLÄGGET HÄR:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din E-postadress: (publiceras ej)


Din Bloggadress:


Din Kommentar: