LUCKA 12 - JULLISTAN 2015

Sori för inga videos nu under helgen men ni får ha lite förståelse alltså! 

 

Pepparkakor eller lussebullar? 

Pepparkakor. tycker nog att lussebullar är goda också men pepparkakor är nog ändå godast. Men om jag måste välja pepparkaksdeg och bulladegen så väljer jag helt klart bulladegen. såå gott!

Skumtomtar eller knäck? 

Skumtomtar finns inte ens här i Finland. jag googlade och såg att det ser ut typ som ahlgrens bilar bara att de är tomtar. men det för inget, för knäck skulle ändå vara mitt svar. jag älskar knäck. det måste nog vara något av det godaste julgodiset som finns tror jag. dock är det jobbigt att koka den....

Ischoklad eller marsipan? 

Gillar inte marsipan, skrapar ofta bort marsipanen från tårtbiten också, men tänkte ändå att jag skulle göra marsipantomtar till julgodisbordet iår för at det är så många som gillar marsipan i familjen, så mitt svar är här enkelt.. ischoklad. dessutom är det så lätt att göra!

Köttbullar eller prinskorvar? 

Köttbullar såklart. men helst ska båda sorterna finnas på julbordet!

Julkorv eller julskinka? 

Vadå julkorv? vad är ens det? säkert nå såndär från emil i lönneberga.. hursomhelst, jag säger julskinka! och kall ska den vara också. kalla skinkor är de bästa skinkorna.

 

Lax eller sill? 

Lax, lax och lax. avskyr sill!

Sylta eller pastej? 

Jag vet ju typ inte vad någon av dessa är ens. sylta gjorde de också på jul i emil i lönneberga och det såg inte gott ut. pastej låter inte heller gott. så jag väljer ingen av dessa. mohaha

Paradis eller Aladdin? 

Säger som carro här. tar de goda ur båda och sparar dedär äckliga med sprit i till alla andra. mohaha!

Revbensspjäll eller lutfisk? 

Revbensspjäll! mums. dock äter vi inte det till jul hemma hos oss. har faktist aldrig ätit lutfisk, men det ser inte gott ut.

Glögg eller julmust? 

Julmust är äckligt om jag ska vara ärlig. Glögg skulle jag kunna dricka året om tror jag. 

 

Rödbetsallad eller dopp i grytan? 

Jag gillar rödbetor men inte rödbetssallad, haha. vad är ens dopp i grytan? det låter lite.. snuskigt tycker jag?

Ris a la Malta eller gröt? 

Risgrynsgröt! men tycker nog om risalamalta också 

Hemma eller borta? 

Hemma är bäst. då jag var liten var det roligt när vi turades om med att vara hemma hos oss, i karperö hos min moster och i jeppo vid mommos och moffas. de senaste åren har vi bara varit hemma hos oss i monäs. de senaste åren har vi också farit till nykarleby senare på kvällen för att vara med vincent och gänget. om något år när vi också har ett hus kommer vi säkert bjuda in hela familjen dit också att fira jul. det ser jag framemot! 

Utomlands eller Finland? 

Hemma i Finland. dock skulle det vara väldigt mysigt att hyra en stuga i lappland och fira julen där. myyys!

Ge eller få? 

Att ge presenter är roligt, och det visade sig även denna gång när jag handlade julklappar. ni skulle se hur jag stånkade upp med alla påsar då jag kom hem, haha. men ärligt talat är det ju nog roligt att få presenter också..

Mysteriet på Greveholm eller Sunes jul? 

Jag vet inte, jag brukar inte se på något av dem.

Chokladkalender eller paketkalender? 

Choklad! men det skulle nog vara roligt att ha en paketjulkalender också, speciellt sedan när man har barn så kan man ha en gemensam familjejulkalender i form av en paketjulkalender. då robb var i milin så gjorde jag en ohi on kalender åt honom där jag hade lagt olika saker i luckorna. 

 

Plastgran eller äkta? 

Det är mest praktiskt med en plastgran. den är ingen allergisk mot och den barrar heller inte ner hela huset. hemma i monäs har vi en plastgran men där vi bor tror jag nog att jag åtminstone vill testa ha en äkta bara för känslans skull.

Arne Weise eller Ernst? 

Ernst. gillar hans program "Jul med ernst". 

När vill du att första snön ska falla? 

För längesen! alltså det är inte acceptabelt att snön tar sån tid på sig att falla. åtminstone vid lillajul ska snön komma och helst lämna kvar också ända till april! -20 grader hela tiden får det också vara ♥

Har du haft en grön gräsmatta på julen? 

Jå, men idag är den frostig :)

När är det dags att pynta? 

Vid lillajul tycker jag att man kan ta fram julpyntet.

Kan du komma på något negativt med julen? 

Att kontot töms på pengar.

Favoritjulfilm? 

Ensam hemma kanske och sen vet jag inte vad det finns för julfilmer?

Favoritjulkalender?

Det minns jag tyvärr inte.

Blir du mättad av julen när den är slut eller vill du ha mer jul? 

Efter nyår ska nog julen bort. förhoppningsvis är julmaten slut då också..

När öppnar du dina julklappar?

Alltid på kvällen nångång efter att vi ätit julmaten och tittat på kalle anka

Favoritjuldoft? 

Hyacint, pepparkakor, kanel, appelsin med flera

Vad är viktigast med julen? 

Att få spendera tid med sin familj! och äta god mat och visa lite extra kärlek till varandra.

Julkyrkan eller Kalle Ankas Jul? 

Kalle ankas jul! det missar jag aldrig. det skulle dock säkert vara stämningsfullt att fara till julkyrkan och lyssna på lite sång och musik.. 


Kommentarer
Postat av: MATILDAS

Vilken trevlig lista! :D Har också svarat på den på min blogg :)

2015-12-16 @ 16:26:48 / URL: http://matildays.se

KOMMENTERA INLÄGGET HÄR:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din E-postadress: (publiceras ej)


Din Bloggadress:


Din Kommentar: