Vad är frihet?

Ni skulle veta hur trött jag var imorse. så trött att när jag tar ut skräpet försöker jag öppna soptunnorna med bilnyckeln... HAHA! anledningen till dagens trötta tillstånd är att både piff och puff mådde lite dåligt inatt av okänd anledning och spydde flera gånger, nu verkar det dock ha gott om.. ska vi hoppas. fick helt enkelt ringa till jobbet och meddela att jag inte kan komma på kvällsskifte. robb är ju inte heller hemma, så piff och puff hade ju varit själva då alltför länge. jag hade egentligen haft skola mellan halv 9 och 16 idag men var bara tills matpausen. på eftermiddagen sov jag två timmar, så nu känns det bra igen.
 
Under förmiddagen i skolan fick vi fundera över elva frågor som hade med frihet att göra och jag tänkte faktist ta upp två av frågorna här i bloggen nu också, bara för att jag tycker att det är något som alla borde reflektera över. Jag önskar att du som läser detta slänger in en kommentar och delar med dig av dina tankar angående frågorna här under. Lyssna på Jon Henrik Fjällgrens låt "Jag är fri" samtidigt som ni svarar på frågorna om ni tycker:)

 

När vi diskuterade kring denhär frågan i skolan kom vi fram till att frihet mestadels handlar om fritid. det som gör att vi känner frihet handlar mycket om fritidssysselsättningar. Frihet innebär också att ha självbestämmanderätt: att själv få bestämma över sig själv, sitt liv och sina val. Det finns många länder där t.ex. kvinnor och barn inte alls har samma frihet som här och där frihet kanske innebär något helt annat än för oss. Vi tänkte också att frihet är yttrandefrihet, trygghet och god hälsa. med god hälsa tänkte vi att inte vara instängd i sin egen kropp, t.ex. vid sjukdom eller liknande. Vad är frihet för dig? och vad tror du kan vara orsaker som gör att man inte känner frihet?


 
Jag kom fram till att det finns mycket som gör att jag känner mig fri. när jag ännu till lyssnar på Jon Henriks låt samtidigt hittar jag fler svar på frågan. jag känner mig som mest fri när jag får vara i naturen, i skogen eller också som i musikvideon, bland öppna landskap. jag känner mig som mest fri när jag är i lappland och åker slalom jag känner mig som mest fri när jag är ute på havet och ute med båten. i helgen när vi var ute med båten blundade jag och bara lyssnade på havets brus och båtens skvalp. då kände jag mig avslappnad och fri. jag känner mig också som mest fri när jag är ute och cyklar eller ibland när jag åker bil. jag känner mig också fri när jag kör snöskoter. jag känner mig som mest fri när jag är ute med min kamera, när jag är vid villan eller när jag lyssnar på riktigt bra musik. När känner du dig som mest fri?

Kommentarer

KOMMENTERA INLÄGGET HÄR:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din E-postadress: (publiceras ej)


Din Bloggadress:


Din Kommentar: