Om att göra det lilla man kan för att hjälpa!

 
Ingen kan väl ha missat alla artiklar och bilder om vad som pågår runtom i världen just nu? Ingen har väl heller missat bilden på den döde treåriga pojken som flytit i land i turkiet? Jag tänkte väl det. Om inte förr så nu borde väl åsikterna om att ta in flyktingar till finland ändras. om inte förr så nu har väl alla fått en liten insikt i vilka hemska förhållanden flyktingarna är i. här hemma känner man sig så hjälplös. man skulle vilja göra allt för att alla barn, unga och vuxna människor där ute skulle få trygghet, få hjälp. det är frustrerande att bara sitta och vänta, hoppas och tro. det är så lite man kan göra. dock kan det vara detdär lilla som behövs för de flyktingar som kommer hit till finland. om vi tillsammans gör det lilla vi kan för att hjälpa, kan detdär lilla bli riktigt stort!
 
Så nu hoppas jag att många andra haft samma kvällsprojekt som jag haft denna fredagskväll. jag har samlat ihop massvis med kläder från vinden (en paketbil full) som ändå aldrig kommer komma till använding hemma hos oss. istället ger vi bort kläderna till barn och unga som kommer till finland. att få ge kläderna till de som verkligen behöver dom känns bra i hjärtat. två cyklar kommer vi också ge bort. 

 


Såhär kan vi hjälpa:
 
 
 
♥ Flyktingvännerna vid Capella i Oravais tar emot kläder i alla storlekar, skor, husgeråd, leksaker, cyklar med mera. Sakerna delas ut till behövande vid flyktingförläggningen i Oravais. Snart är det vinter och då behövs det varma kläder och ordentliga skor. Kontaktuppgifter finns här.
 
♥ Röda korset i Vasa tar emot kläder, skor, husgeråd, leksaker, cyklar med mera. Donationerna tas emot nästa vecka i Olympia enligt överenskommelse och i Röda korsets kontor på Handelsesplanaden 26 på torsdag kl 16-18 och fredag kl 9-12. Speciellt vinterkläder behövs. Mer info och kontaktuppgifter finns här.
 
♥ Kyrkans utlandshjälp är på plats i Ungern, Serbien och Grekland för att hjälpa nödställda med bland annat rent vatten, hygienartiklar och filtar. Man kan ge ett bidrag på valfri summa via Kyrkans utlandshjälps hemsida här. Man kan också skicka texten LAHJOITUS till nummer 16499 för att donera 20€. 
 
♥ Via Röda korsets vänkurs kan man bli vänfamilj till någon som kommer till Finland som flykting. Att hjälpa till med integrationen är inte svårare än att hitta på fritidssysselsättningar tillsammans och fungera som ett stöd. I Smedsby börjar en vänkurs på torsdag. Mer info finns här.
 
 
(listan jag delat mig mig av hittar man hos tidstjuven ♥)
 
 

Kommentarer
Postat av: Maria

Jag hade velat skänka saker här i åbo, men det verkar som att de bara vill ha herr- och barnkläder, sängkläder och spel/leksaker och det har jag typ inget av... Har försökt fråga om flyktingarna inte även behöver köksgrejer, handdukar, möbler etc, men inte fått svar ännu. Synd, hade gärna hjälpt till på så sätt. Tror jag skänker en del saker till ett loppis istället där intäkterna går till röda korset - på så vis hjälper jag väl några på något plan iallafall :)

Svar: Det känns ju så att det inte finns så mycket man kan göra egentligen, men det lilla kan betyda mycket för någon :)
Linda Sjölund-Åström

2015-09-06 @ 01:30:54 / URL: http://www.marvelicious.blogg.se

KOMMENTERA INLÄGGET HÄR:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din E-postadress: (publiceras ej)


Din Bloggadress:


Din Kommentar: