Graviduppdatering ♥ vecka 35

 
Nu går det undan! Det är nu endast några få veckor tills vi får träffa den lilla tösen som ligger och bökar i min mage. Ja, eventuellt några veckor tidigare än beräknat till och med. Tänkte att det kan vara bra med lite uppdatering kring graviditeten, för sånt blir ju kul att läsa om senare också.. Befinner mig nu i graviditetsvecka 35 (34+4) och mammaledigheten börjar imorgon, 6.4, men jag har lallat omkring här hemma i 3,5 vecka redan. Magen växer så det knakar, inget illamående, har ont i symfysen (bäckenbottensmärta) som strålar ut i ljumskarna om nätterna, att sova med mig är ungefär som att sova med en elefant menar karn i huset, bastu och bastudoft är livet, mitt Hb har äntligen börjat stiga igen, jag går fortfarande och doftar på blomjord. Vi har nog fixat det mesta här hemma till den nya familjemedlemmen skulle jag säga. Så, nu skulle det väl vara dags att börja packa bb-väskan (väskorna?) då!
 
 
Vad mer? Jo, jag har drabbats av Hepatos. Det började med att jag för 1,5 vecka sedan låg vaken en natt på grund av så hemskt kliande fötter att jag för en stund funderade på att gå ut och stå i en snödriva, eller hugga av mig fötterna. Frågade på facebookgruppen Mammor & gravida i Österbotten vad detta kan bero på och fick bra svar. Smorde fötterna med aloe vera gel till följande natt, Fastade, Inväntade måndagen och ringde rådgivningen och berättade om min klåda på fötterna. For till labben på blodprov och inväntade svar. Levervärdet var förhöjt och gallsyrevärdet var på gränsen. VCS tog över och därifrån fick jag utskrivet medicin för att få ner dessa värden + att jag i tisdags var på blodprov igen + ultraljud till Vasa. Allt såg bra ut med tösen på ultraljudet och från och med nu kommer jag fara på blodprov varje vecka + ett ultraljud till om två veckor. Efter tisdagens blodprov visade det sig att levervärdet höjts ytterligare (trots medicin) och för tillfället väntar jag bara på svar angående gallsyrorna så får vi se hur det fortsätter. Klådan kommer och går. ibland kliar det mer om nätterna, medans det är helt lugnt nästa natt. Ett tips ifall det är någon annan där ute som har klåda: smörj fötterna med aloe vera gel och sov med sockor på! Så, det är anledningen till att tösen eventuellt kommer tidigare än beräknat eftersom man ofta sätts igång när man drabbats av hepatos, men vad som helst sålänge tösen mår bra ♥ Får se om det blir en aprilbebis eller majbebis?
 
 
Ursäkta för de dåliga mobilbilderna. Jag ska SNART föreviga magen på bild så då blir det lite bättre bilder. har inte haft något stort fotosug den senaste tiden så då får det bli mobilbilder istället.

Kommentarer

KOMMENTERA INLÄGGET HÄR:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din E-postadress: (publiceras ej)


Din Bloggadress:


Din Kommentar: