En försenad rapport från månad 10 & 11

 
Det märks att det varit en hel del annat då bloggen lämnat åt sidan i över en månad. Våren kom, lusten att påbörja olika projekt kom, projekt lekstuga har tagit fart, projekt pallkrage-land är på gång och så har jag hunnit vara till Frankrike också samt förberett och haft ettårskalas. mer om allt sånt i ett annat inlägg när jag hinner.
 
För här kommer nu en aningens försenad rapport från månad 10 och 11. jag bestämde att jag slår ihop de två månaderna för att det inte är så stora förändringar däremellan. Vi var på ettårs- rådgivningsbesök imårse, så vid månadens slut ska jag försöka komma ihåg att göra en 1 års- rapport också. dessa månadsuppdateringar är guldvärt att kunna se tillbaka på ♥
 
 
Framsteg. Vid 9 månaders uppdateringen nämnde jag att Isabelle kunde ställa sig upp utan att hålla i sig och att hon tagit sina första steg. sen tränade hon lite varje dag på att gå och där mellan 10 och 11 månader kunde hon gå riktigt bra och kryper knappt mer. här vid slutet av 11 månader är det nästan som hon försöker sig på att springa ibland. i samband med att hon började gå var jag och införskaffade de första skorna, som hon till en början var lite skeptiska till, men hon vande sig snabbt och går riktigt bra i skor nu också. andra framsteg är att hon nångång efter 10 månader börja klappa händerna, hon försöker härma olika ord och läten, och så har vi fått in pottan i rutinerna också och det går riktigt bra med den. Isabelle förstår också alltfler ord och har blivit riktigt intresserad av böcker. Hon går och väljer en bok, kommer och ger den, sätter sig ner i famnen och vill att man ska läsa åt henne. 
 
 
Rutiner. Vi vaknar någon gång mellan 8.30 och 9.30, äter frukost, leker och nångång mellan 11 och 11.30 äter vi lunch. nångång mellan 12 och 12.30 far vi ut för att sova dagsvila. hon sover allt mellan 2 och 4 timmar. då hon vaknar får hon mellanmål, vi äter middag ca 17.30. Kvällsgröt ca 20.30 och så far vi och sova mellan 21.30 och 22 och ibland senare beroende på dag. Vissa kvällar sover hon en timmes vila medans den vissa dagar lämnar bort. Nu när det blivit varmare ute brukar vi leka lite utomhus både på förmiddag och efter dagsvilan. Annat nytt i rutinen är att vi far på pottan på morgonen, efter måltider och efter vila och innan läggdags. 
 
 
Mat. Att äta frukost är något vi inte alltid gjort, men nu får hon varje morgon lite frukt, någon majskrok, bröd eller frukpuré. vi har slutat med purébitarna och har börjat frysa in färdiga portioner som hon får, men jag gissar att det är ungefär lika mycket som i en mellanstorlek av pilttis barnmatsburkar. förutom det äter hon grynost, bitar av olika grönsaker och lite yoghurt eller frukt till efterrätt. till mellanmål blir det oftast en smoothie eller frukt. till middag äter hon nästan lika mycket som vid lunch och slutligen ca 1 dl kvällsgröt. 5 mål om dagen.
 
 
Amningen. Det hade inte skett någon förändring med amningen innan jag for till Frankrike, men efter att jag kom hem lämnade ammandet dagtid bort. det var med andra ord ett bra sätt att trappa ner amningen på, istället för att försöka öka produktionen igen. det har gått riktigt bra för oss båda. I dagsläget ammar vi bara innan läggdags, och 1-2 gånger på natten. jag försöker sluta med nattammandet också men det har inte gått så bra hittills. när jag var på resa hade hon sovit nästan hela natten och fick flaska först på morgonen, undrar varför det inte fortsatte så?
 
 
I klädstorlek används ännu en del i storlek 74 men annars är det nog storlek 80 som gäller för att det inte ska bli för tajt. detdär är ju också så olika på butikerna. vissa kläder i storlek 80 är för stora, medans andra är för korta i armarna, eller helt passliga. 
 
 
Något mer kommer jag inte på just nu.
 
 
Bilderna till detta inlägg tycker jag så mycket om. det var en dag för en vecka sen som jag kom på att jag inte tagit några "11 månaders- foton" så efter mellanmålet tog vi en halvtimmes fotografering. vartefter Isabelle har blivit mer rörlig har jag fått konstatera att det blir allt svårare att få fångat henne på bild. tur att vi har bokat in 1- årsfotografering och familjefotografering med en fotograf !
 
 
Min lilla solstråle ♥
 
 
Lilla busfröken ♥

Kommentarer

KOMMENTERA INLÄGGET HÄR:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din E-postadress: (publiceras ej)


Din Bloggadress:


Din Kommentar: