Gravidlistan 2018 vs 2020

1. Vilken vecka är du i nu?
2018 - Har nyss gått in i vecka 25 (24+2) och funderar hur tiden kan gå så snabbt men samtidigt så långsamt?
2020 - Gick in i vecka 27 idag (26 + 0) och det är under 100 dagar kvar till BF eller ungefär 3 månader kvar.. hur har det gått så fort? 

2. När är du beräknad?
2018 - 13 Maj 2018, så det är ännu en lång väntan kvar
2020 - 9 Juli 2020 och kom på idag att det bara är några ynka månader kvar. 3 månader går superfort!

3. När fick du reda på att du var gravid?
2018 - Den tredje September 2017 plussade jag äntligen. Hade då gått mellan hopp och förtvivlan flera månader redan så vågade ju inte hoppas att det skulle ta sig fast det ju gjorde det.
2020 - Den 30 Oktober 2019 plussade jag, var INTE beredd på att det skulle gå så fort.

4. När och hur berättade du för din partner att du var gravid?
2018 - Tänkte till en början att vi skulle testa tillsammans men under tiden Robb stod och grillade smög jag in och testade (fast bim inte hade varit än.. pga lång cykel) och så gick jag ut alldeles skakig och visade det starka plusset och lika glad som jag var han såklart.
2020 - Ärligt talat så minns ingen av oss hur jag berättade för honom! endera var det så att jag och Isabelle gjorde något kort eller så visade jag bara testet :D Såntdär borde man väl egentligen lägga på minnet, eller?

5. Hur gamla var du och din partner och hur länge hade ni varit tillsammans?
2018 - 26 år gamla båda två och vi hade då varit tillsammans lite mer än 11 år
2020 - 28 år gamla båda två, gifta och varit tillsammans i 13 år, 14 år nu till sommaren.

6. Mådde du mycket illa i början?
2018 - Från vecka 8-13 spydde jag nästan varje dag 1 gång..
2020 - Ooja! Vecka 7-18 höll illamåendet i sig. spydde ibland 3 gånger per dag, vissa dagar inget alls, men jag har nog spytt tillräckligt kan jag säga!

7. Är du känslig?
2018 - Är en väldigt känslig person redan sen innan graviditeten, så nu är jag väl nog extra känslig kan man väl säga.
2020 - Som jag svarade åt 2018 är jag annars en känslig person men är nog extra känslig som gravid. Enligt min man har jag en del humörsvängningar också, vad han menar med det vet jag inte riktigt :D

 Ultraljud vecka 21

8. När kände du bebisens första sparkar?
2018 - Innan vecka 18 började jag nog känna lite fladder men tydligare efter den tjugonde veckan.
2020 - Börja nog känna något tidigare än förra gången denhär graviditeten. kan förstås bero på att jag har moderkakan i bakvägg denna gång och framvägg förra gången. Vecka 18 kände jag nog tydliga rörelser. Nu bökar babyn på för fullt där inne.

9. Är du ofta orolig?
2018 - Nej inte egentligen. ibland oroar man ju sig för att något ska hända bebisen eller nåt sånt.
2020 - Jag har egentligen inte kännt någon oro alls. Har mest varit orolig över hur Isabelle ska reagera på sitt lillasyskon, hur det ska bli med två små hemma och nu i coronatider blir man ju lite orolig över att inte få ha med sig sin partner på förlossningen.. tänk om jag ska ligga där helt utan någon trygg person att krama om. nog för att jag skulle klara det men man vill ju nog helst ha med sig en trygg person!

10. Har du fått bristningar?
2018 - Inget på magen men brösten har fått ta den smällen istället.
2020 - Har kvar bristningar både på brösten och magen från förra graviditeten så att..

11. Hur många ultraljud har du gjort?
2018 - Fyra stycken. Ett tidigt i vecka 6 för att kontrollera att det verkligen finns ett foster denna graviditet och så ville farbror doktorn att jag skulle komma tillbaka så det blev ett till i vecka 9. Sen har jag varit på rutinultra i vecka 13 och i vecka 21. Allt har sett bra ut på alla ultraljud
2020 - Tre ultraljud. ett tidigt i vecka 8 för att se att det finns ett liv där inne. Ultraljud vecka 13 och vecka 21!

12. Vet du vad det blir för kön?
2018 - Det är en liten tös som buffar i min mage
2020 - Vi ska få en liten son, Isabelle får en liten lillebror ♥ känns superroligt!

 

13. Hur vill du att förlossningen ska se ut?
2018 - Har inte hunnit fundera så långt men vi siktar väl på en vaginal förlossning, jag tar emot smärtlindring om jag tycker det behövs, förlossningen behöver helst inte dra ut på tiden allt för mycket och så har jag under hela graviditeten tänkt att jag ska lita på mig själv och min kropp att den vet vad som ska göras.
2020 - Jag vill gärna att den ska vara rätt så lik förra förlossningen. Vaginal förlossning, epidural, att det går lagom snabbt och att allt bara går bra. Så vill jag ju såklart att Robb ska vara med mig hela tiden undetr förlossningen och denhär gången skulle jag gärna testa ligga i badet, men inte föda i badet tror jag. 

14. Vilka är dina favoritkläder?
2018 - Pyjamas!
2020 - Åh, pyjamas eller mjukiskläder. 

15. Vad äter du mest/minst sugen på att äta?
2018 - Äter en hel del smörgåsar och massor med frukt, yoghurt och andra mjölkprodukter. Någon biff eller schnitzel är inget som faller mig i smaken alls..
2020 - Äter nog det mesta. Till en början var inte aptiten så stor men nu har jag inte så stor skillnad på maträtter mer. smörgåsar och yoghurt går det mycket av åtminstone.


Kommentarer

KOMMENTERA INLÄGGET HÄR:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din E-postadress: (publiceras ej)


Din Bloggadress:


Din Kommentar: